Vi är i full gång med att upphandla en tillbyggnad till vårt 30-talshus i Malmö, men jag ställer mig lite frågande till det pris jag fått från det första anbudet. Jag ber därför detta eminenta forum om att hjälpa oss med en rimlighetskalkyl på detta.

Tillbyggnaden (som är entré, allrum, kök och matplats) byggs i trä med falsat plåttak och upphöjd platta på mark. Vi kommer också att göra om befintligt kök till en toalett (dusch, wc och handfat).

Vi vill att byggfirman genomför projektet på generalentreprenad - alltså gör allt förutom att köpa in inredning.

Vad "borde" ett pris på denna tillbyggnad landa på? Totalt rör det sig om cirka 35m2 boyta.


bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det en "polackafirma" ligger det kanske på ca 200000kr och en större mer välrenomerad på ca det dubbla, 400000kr skulle jag kunna tänka mig,

Hur ser dina anbud ut?
 
Intill vidare har jag endast ett anbud och det totalpris jag har fått på tillbyggnaden från denna entreprenör (med moms och innan rotavdrag) är smått otroliga 1 300 000. Och detta utan kostnaden för bad/toa inräknat.

Det jag glömde att specificera ovan är att golvvärme ska in i tillbyggnadens platta samt att fasad och tak på befintligt sovrum ska göras om för att matcha tillbyggnaden (arkitektritningar bifogade). Men jag antar att detta inte svarar till 900 000? :)

Eller är det något fundamentalt jag missat? Jag blir som sagt inte helt klok på anbudet och blev rädd för att vi inte skulle kunna genomföra projektet längre...

bild2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag är ingen expert men delar mitt tyckande och gissande. Vid nybyggen brukar man räkna på kvm-pris på 16-20 000. Billiga ytor är sovrum och dyra är kök och badrum. Då ert relativt lilla tillbygge innehåller de dyra delarna så ökar rimligtvis kvm-priset. Det är mycket vatten, avlopp och värme som ska kopplas in på befintligt system. Utifrån det skulle jag gissa att 8-900 000 skulle räknas som rimligt. Det är svårare/krångligare att bygga till än att bygga nytt.
 
Intressant! Jag återkommer med fler inlägg här efterhand som nya anbud trillar in, och det blir i varje fall inte entreprenören ovan. Om fler läsare kan komma med kvalificerade gissningar så uppskattas givetvis detta också!
 
Nu har det trillat in ytterligare ett anbud. Detta hamnade på 950 000. Detta inklusive moms och badrum men innan rot. Skillnaden mot tidigare hamnar alltså på cirka 500 000 om badrummet också inkluderas.

Utifrån mina samtal med byggarna så skulle jag nog säga att de verkar likvärdiga kvalitetsmässigt...
 
Ganska nära min uppskattning om slutpris och får nog räknas som rimligt.
 
Jag tror också att det är ett fullt rimligt pris. Vi byggde till för tre år sedan och hamnade ungefär där i kvadratmeterpris (lite högre pga att vi byggde i sten + mycket fönsterytor och specialtillverkade fönster).
 
Jag accepterade anbudet och de är redan i full gång! Jag återkommer i en annan tråd med bilder från projektet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.