Hej,

Plannerar att lägga klassisk gatsten på garageuppfarten som blir väl en sisodär 100 m2 inkl några gångar.

Hur mycket får jag räkna med i stenkostnad (+sand?) samt att få jobbet gjort?


Tack på förhand :)
 
  • Gilla
Tistelart
  • Laddar…
Hej,
Vi fick betala ca 35 000 kr för 170 m2 byasten inkl sand o arbete. Hur mycket klassisk gatsten kostar vet jag dessvärre inte....
 
Gatsten brukar ligga på mellan 450-600 kr/m2 i stenkostnad. Sand och jobb har jag ingen susning om, men det är ju definitivt dyrare att lägga smågatsten jämfört med betongsten. Varenda gatsten kräver ju att du justerar den i höjd/bredd eftersom måtten skiljer mellan stenarna.

/Martin
 
När vi la så skulle det kostat 500:- kvm vitt för allt. Nu gjorde jag undérarbetet och lejde bara plattläggningen och sista justeringen med avrinning m.m och betalade 150:- kvm.
 
När vi gör kostnadsberäkningar på jobb med gatsten brukar vi räkna med 800kr inkl allt.

Ett tips om du vill få en gatstensliknande belägging är att använda 105X105x70 betongsten, Kulör grafit eller naturgrå.
 
Ankan80 skrev:
När vi gör kostnadsberäkningar på jobb med gatsten brukar vi räkna med 800kr inkl allt.

Ett tips om du vill få en gatstensliknande belägging är att använda 105X105x70 betongsten, Kulör grafit eller naturgrå.
Vi snackar alltså nästan 100 000:- för en garageuppfart????? 80-100m2
 
Jag hittade ett restparti byasten för 99kr kvadraten ;D

Har 42 Kvadrat på uppfarten + ca 3 ton stenmjöl och ett par ton bärlager.
Kostnad för garageuppfarten 5-7 tusen spänn  ;D

Här på bilden e bara halva klart men nu är hela färdig, blev klart i helgen ;)

DSC03947.JPG
 
Någon kanske skall gräva ur och lägga bärlager? Ca 150:- kvm och värt varenda krona för det är ett slitgöra utan rätt maskiner... Finns inte bärlager att tillgå "i närheten" så tillkommer fraktkostnad.

Stenkostnad är svårt att säga, det brukar kräva en del kollande och jämförande men låt säga 200:- kvm som ett riktpris (man skall ha rabatt då det blir större mängd...) Sen kommer som vanligt fraktkostnad om den inte ingår i priset. Tänk på att stenen skall vara trafikklassad så den tål era fordon.
Jättebstorayggvaruhusen är inte per automatik billigare på sten, sen har de kanske inte rätt möjlighet till transporthjälp?

Stenmjöl skall också dit och kostar frakt...

Vill man inte använda stenmjöl som fogsand så tillkommer fogsand.

För läggningen vill jag minnas att grannarna fått vita priser på lite under 300:- kvm MEN detta kan jag inte säga med säkerhet.

De jag hört som fått "svartpris" har i vissa fall fått högre pris än de som har vitt!!! Kolla upp och ifrågasätt priserna.

För ALLT för era 100kvm borde 75tusen vitt vara ett riktvärde, vad tror ni andra?

Begär in ett antal offerter där ALLT skall specas är mitt råd. Berätta gärna här vad det blir/blev.

Dessa rader är skrivna av en helt vanlig husägare och jag tar inga ansvar för eventuella felaktigheter, precis som med allt annat som skrivs på ett forum...
 
"Riktig" gatsten är dyrt! Fick för ett par år sedan betala 80.000:- för en garageuppfart som är ca 6x7 m. Stenen var då lagd i solfjäder-mönster vilket inte gjorde det billigare...
 
Inser nu att kullersten (är det det ni menar med riktig gatsten?) kostar liiiite mer än byasten/munksten. Antagligen är den svårare för icke yrkesfolk att lägga och därmed får man nog räkna med att slanta upp om det skall bli bra, att lägga en så oregelbunden sten skulle jag inte ge mig på än...

Tips kanske att kolla på blocket, ibland ser man ju drivor med kullersten som folk tagit upp när de släpar dit den så nu poppis byastenen...
 
S Stumpen skrev:
Hej,
Vi fick betala ca 35 000 kr för 170 m2 byasten inkl sand o arbete. Hur mycket klassisk gatsten kostar vet jag dessvärre inte....
det här förvillar ju bara. Det handlar inte om stensättning, utan om läggning
av sk ”marksten”. Vilket inte är samma sak. Stensättning tar tio gånger så lång tid ca.

å andra sidan håller själva resultatet tio gånger så bra, och stenen kan återanvändas tusen år.

så svårt att göra en rättvis jämförelse :(
 
E Erik Salhammar skrev:
det här förvillar ju bara. Det handlar inte om stensättning, utan om läggning
av sk ”marksten”. Vilket inte är samma sak. Stensättning tar tio gånger så lång tid ca.

å andra sidan håller själva resultatet tio gånger så bra, och stenen kan återanvändas tusen år.

så svårt att göra en rättvis jämförelse :(
Tråden är 14år gammal ;)
 
986 år kvar på stenen då. Så inte så gammal tråd ändå, in the greater scheme of things.
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
986 år kvar på stenen då. Så inte så gammal tråd ändå, in the greater scheme of things.
precis.. men jag kan hålla med om att priserna i början av tråden kanske inte är så relevanta. Men de blir ju mer relevanta ju tråden uppdateras.

söker ofta information i äldre trådar. Vissa arbetsmoment har ju inte ändrats sedan man byggde pyramiderna.

vattenpasset exempelvis.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.