Vad kostar det, mellan tummen & pekfingret, per takspot vid nybygge?
Ni som byggt nytt, vad har eran totala elräkning slutat på ungefär? Har ni då "snålat" eller valt till extra mycket med spot:ar osv?  
 
600-900 kr inkl.moms och arbete då detta utförs av en el-firma.för en enkel spot med kvalite.

Ungefär...
 
En av mina offerter säger 550 kr ink moms / spot, kanna, rör och kabel till central och brytare. Det är en 220 V spot.
 
Jag betalde 900 ink moms / spot inkl allt material (potta, kablar, dragning och installation osv)
 
Dyrt, tycker du inte? Det tycker jag iaf.
 
550:- +moms för spotlight, potta & arbete.
 
Robert_Maria skrev:
Dyrt, tycker du inte? Det tycker jag iaf.
Tja det kan man väl tycka, men så mkt kostar det runt i sthlm iaf om du tar dit en behörig. Alternativet är att du gör det själv .. det är ju ingen rocket science direkt.

Räkna med att materialet kostar en slant, i mitt fall så kostar ju trafos för 400w rätt mkt + spottar + pottor + kabel + allt arbete.
 
Det är nog svårt att svara på vad det kostar, materiel finns ju i så många utförande, jag valde att betala allt per timme, det kostar ju inte så mycket mer med flera spottar i samma rum osv.

Ska man ha exklusiva dimmers så kan de ju kosta flera tusen osv. jag skulle dock inte snåla så mycket att jag tog 230V spottar. 12V håller längre och ger väsentligt mer ljus vid samma effekt.
 
skane67 skrev:
12V håller längre och ger väsentligt mer ljus vid samma effekt.
Sant tidigare men inte längre. En myt har jag fått höra....
 
I högsta grad sanning, finns specar på ljuskällorna så det kan inte diskuteras. Själv har jag satt i huvudsak 230V ute och retar mig mycket på det, skillnaden mot där jag har 12V med samma effekt är mycket stor.
 
Robert_Maria skrev:
[quote author=skane67 link=1144090253/0#7 date=1144504973] 12V håller längre och ger väsentligt mer ljus vid samma effekt.
Sant tidigare men inte längre. En myt har jag fått höra....
[/quote]


Absolut ingen myt !
 
Rogerio skrev:
[quote author=Robert_Maria link=1144090253/0#8 date=1144529643][quote author=skane67 link=1144090253/0#7 date=1144504973] 12V håller längre och ger väsentligt mer ljus vid samma effekt.
Sant tidigare men inte längre. En myt har jag fått höra....
[/quote]


Absolut ingen myt ![/quote]

Kan skriva under på det! Satte dit mina första 220v/35W igår (en armatur från IKEA med tre spottar) och dessa lampor lyste faktiskt sämre än mina 12V/20W som sitter på en skena i köket. Hållbarheten är dock inte utvärderad ännu...
 
Det är stor skillnad på lampor och lampor. Jag bytte märke på mina 230w 35w halogen från noname till Osram och det blev stor skillnad på ljuset. Det finns iaf många olika halogen sorter .. kalljusgrad , reflektor osv.

Sen finns det iof 12v IRC lampor där en 35w lyser som en 12v 50w vanlig, eller 20w lyser som en 35w vanlig, dubbelt så många brinntimmar på dom också .. 4000timmar.
 
2st spot:ar, material, arbete + 1 st dimmer = 1700 inkl. moms

Tyckte det var hutlöst dyrt och var på väg att ringa elektrikern men efter att ha läst här så verkar det ju inte vara något ockerpris.
 
Såg just att det var 20w spot'ar i offerten jag fått, räcker det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.