Har ett 180 kvm stort hus med direktverkande el och tyvärr inte vattenburet men min fråga är om någon har konventerat om sittt till vattenburet och vad det ungefär kostar det är så att jag har gratis ved och jag undrar om det går att räkna hem ett sådant byte är ekonomiskt försvarbart kanske kostar 200000 tusen och det är ju många kwh man får för det
 
Ja det har jag, det kostar MEN att värma ett hus med direkt el kostar också, pengarna går bara rätt ut. Medans ett vattenburet system är en investering, det kostar men blir billigare på sikt. Man kan väl jämföra det med att bo i en hyresrätt jämfört med en bostadsrätt om jag ska dra en paralell. Man kan välja på golvvärme eller vattenburna radiatorer, vilket som är bäst kan jag inte uttala mig om. Jag valde golvvärme i två plan bara för att kunna möblera utan att ta hänsyn till elementen. Kostnaden är väl i runda slängar som du nämde, då är det bara materialkostnad i mitt fall eftersom jag gjort allt själv. Iom golvvärme så lägger man ju oftast nya golv också det kostar en del.
 
Krilleman
Jag hade aldrig tvekat! Mitt värmesystem har jag precis kapat ner, var från -57.

Ska värma 200m². Värmebaronen Vedolux 50UB med två 1800L tankar. Trippla slingor i ena, alla radiatorer beställda. Räknar med leverans imorgon! d^_^b
 
d^_^bJag kommer ihåg känslan.... som julafton fast bättre.
 
Krilleman
Finns det något härligare? d^_^b Vedeldat kommer alltid vara billigaste värmen och den skönaste värmen!

Kolla bara vad en säck pellets kostar...

Har installerat ett gäng liknande system, qdock aldrig åt mig själv, men slutkund har alltid snålat på ack-volym, ta i regält och lite till så brukar det bli bättre!

Skål! :cool:
 
Har själv konverterat mitt hus på 160m2 till vattenburet från direktverkande el nyligen och gjorde allt själv och prislappen blev då 160.000, fast då valde jag en ganska så dyr panna och en tank på 4m3..

Pris-spannet är otroligt stort beroende på hur mycket man vill göra själv
 
Krilleman
Med rätt kontaketer fick jag betala 100,000:- för allt, från panna till radisar. Fast alla kanske inte har fin kontakt med grossist... Kan kanske bero på att jag handlar för X antal miljoner per år också hos samma kontakt d^_^bd^_^bd^_^b
 
SOmsagt.. Prisspannet är väldigt stort :p

Men det som verkligen kostar pengar är ju Pannrummet och den eventuella kulverten.

Räkna med 5-6.000 per radiator om en firma ska göra det excl ev ROT-avdrag för det invändiga, men sedan vad pannrummet kostar är väl ganska mycket upp till dig..
 
ska komma en kille v 32 för att räkna på det tyvärr inte händig nog för att göra det själv. Men fy fan vad det lockar att inte vara fast i elträsket
 
tänkte att garaget blir pannrum, tillräckligt stort för både panna och tankar samt en bil.
Fördelen är att det ligger i anslutning till huset så det behövs ingen kulvert in till huset
 
Krilleman
Jag har två separata garage, ena blev plats för ackar och 15m² staplad ved så man bara behöver fylla på sitt vedförråd en gång per vinter. Elda med ved ska vara smidigt, annars tröttnar man fort. Så "offra" ett garage ser jag bara som ren bonus!
 
om min ide blir av hur stora tankar ska man ha, snackade med en gammal kompis å han sa att han eldade 1 gång i veckan på sommaren å 1 gång på vintern låter som att det är ok tyvärr glömde jag att fråga honom hur stora tankar han hade
 
en gång om dan på vintern ska det vara lite rose´i kroppen
 
Krilleman
Jag har varit med på ett helt gäng anläggningar och generellt kan jag säga att det är väldigt beroende på hur ditt hus är, dragigt, välisolerat, stort, litet osv...

Men ett 180m² hus skulle jag iaf sikta över 3m³ vatten, jag håller på med min anläggning just nu på 3,6m² som ska värma 200m³
 
Om du ska satsa på vedeldning måste man vara bered att komma hem i tid varje dag på vintern så man kan elda om man inte har tid så att elpatron får gå in och stötta då och då är det bättre att satsa på annan värme källa tex bergvärme eller jordvärme men jag håller med om att vedeldning kan vara billigt om man redan har maskinerna som krävs ska man köpa maskiner blir det för dyrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.