Jag skall köpa en husbyggsats och undrar om det finns någon som vet vad det ungefär kostar för resning av färdiga fabriksbyggda väggelement till en bygsats, inklusive takstolar, råspont, takpapp och strö- & bärläkt?

Undrar även om ni har en känsla av hur lång tid det borde ta ( i mantimmar )?

Jag undrar slutligen om någon vet vad kostnaden / mantimmar är för att lägga ut takpannor på ca 145 kvm takyta inklusive fotplåt, fågelband, ventinock, hängrännor med fästen och stuprör?

Mitt hus som jag skall köpa har en byggyta på 100kvm med 2 fulla plan med invändig höjd på 250cm per plan och en takstolslutning på 28 grader, vilket ger en totalboyta på 175kvm. Byggsatsens huselement består av av 18 stycken sektioner med allt fabriksmonterat i varje del inklusive innegips med tomrör för el. Huset är rektangulärt utan takkupa men med en farstukvist.

Jag antar att det tillkommer en kostnad för en stor kranbil som kostar gissningsvis
ca 10 000:- och tar en heldag i anspråk. Även att hyra byggnadsställningar som jag uppskattar till ca 20 000:- inklusive resning, demontering och hyra för 1 månad. Stämmer mina antaganden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.