Läser mig till att "Reparationer och byten ska alltid ske utan kostnad för konsumenten." (Svensk Handel - reklamationer)
Säg att en personal/tekniker behöver komma till huset för att först undersöka felet på en produkt, innan det avhjälps. Är det då korrekt att jag som konsument då betala kostnaden för att de skickar ut denna person som kontrollerar felet och tar med sig produkten för att sedan skicka den på reperation? Faller detta alltså utanför "utan kostnad"?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
K kedjehus1973 skrev:
Läser mig till att "Reparationer och byten ska alltid ske utan kostnad för konsumenten." (Svensk Handel - reklamationer)
Säg att en personal/tekniker behöver komma till huset för att först undersöka felet på en produkt, innan det avhjälps. Är det då korrekt att jag som konsument då betala kostnaden för att de skickar ut denna person som kontrollerar felet och tar med sig produkten för att sedan skicka den på reperation? Faller detta alltså utanför "utan kostnad"?
Går det under garantin ska du ju inte betala. Men det får du reda på efter felsökningen.
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Går det under garantin ska du ju inte betala. Men det får du reda på efter felsökningen.
Det går under reklamationsrätten ja.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det normala är att företag informerar om att de kommer ta betalt för sin tid om arbetet inte faller under garantin, men att de skulle ta betalt även om det faller inom garantin är som andra redan skrivit inte tillåtet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det normala är att företag informerar om att de kommer ta betalt för sin tid om arbetet inte faller under garantin, men att de skulle ta betalt även om det faller inom garantin är som andra redan skrivit inte tillåtet.
Det är väl skillnad på garanti och reklamationsrätt? Garantin för arbetet med installationen hade gått ut. Men det var/är fortfarande inom reklamationstiden (2,5 år).
 
  • Gilla
Namnethär
  • Laddar…
K kedjehus1973 skrev:
Det är väl skillnad på garanti och reklamationsrätt? Garantin för arbetet med installationen hade gått ut. Men det var/är fortfarande inom reklamationstiden (2,5 år).
Fanns felet där från början kan du utnyttja din reklamationsrätt, även då ska du ju stå utan kostnad.

Men det är ju säljaren som gör bedömning av detta och det kan bli svårt för dig att bevisa så då står du där med fakturan ändå.

Du har ingen köpt försäkring till?
 
G Gott1 skrev:
Fanns felet där från början kan du utnyttja din reklamationsrätt, även då ska du ju stå utan kostnad.

Men det är ju säljaren som gör bedömning av detta och det kan bli svårt för dig att bevisa så då står du där med fakturan ändå.

Du har ingen köpt försäkring till?
Nej ingen extra försäkring. Det märkliga är att första gången felet uppkom (efter 5 månader) blev kostnaden 0kr för mig. Andra gången, ett år senare, kom en faktura från säljaren/installatören. Samma fel som första gången. Ställde mig tveksam till fakturan men betalade utan att undersöka det närmare. Så inget att göra åt det nu såklart. Misstänker nu att felet uppkommit en tredje gång (detta måste såklart undersökas först), och frågan är hur jag gör då.

Mycket möjligt att säljaren har rätt såklart och att det är något jag inte får ihop…
 
K kedjehus1973 skrev:
Det är väl skillnad på garanti och reklamationsrätt? Garantin för arbetet med installationen hade gått ut. Men det var/är fortfarande inom reklamationstiden (2,5 år).
Ja, sorry, reklamationen. Men principen är densamma.
 
  • Gilla
kedjehus1973
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.