Detta är en riktig soppa....
Kortfattat:
Köpte 1997 en fastighet på landet med ett nyttjandeservitut på dricksvatten via djupborrad brunn samt avlopp/3-kammarbrunn/infiltration...allt detta ligger på annans egendom...
har genom åren stuckit till lite pengar som ersättning för att en värmefläkt ska gå så inte hydropress mm ska frysa sönder..
Våren 2011 bestämde jag mig för att sälja och mäklaren fick uppdraget...det gick inte enligt planerna med försäljning, så jag flyttade och hade det lite som sommarvistelse...klippte gräset osv....
Januari 2012 hade mäklaren hugade spekulanter och köpekontrakt skrevs i Februari med tillträde så fort som möjligt dock senast Maj....
Nångång där i Jan/Feb frös vattnet.... vid upptäckt ringde jag till ägaren och påtalade att det fryst och sa samtidigt att huset va sålt så det måste fungera innan tillträde....fick svaret att han "fixar" det senare....och att det inte skulle bli problem för dom nya ägarna....

I April 2012 ringer han mig och säger att vattnet sprutar för fullt, dvs det har fryst sönder.....men eftersom han behöver ha vatten till sin djur framåt sommaren + att mina nya husägare är på tillträde så byter han hydropress och div kopplingar så vattnet fungerar.....jag tackar för arbetet och vi diskuterar en sista avbetalning på den förbrukade elektriciteten....(som tyvärr inte va på för tillfället då det frös). Tyvärr så hoppade husköparna av affären dagen innan tillträde så hade man vetat det hade man ju inte behövt att ha på vattnet....nåväl....

Han fick en låda med verktyg och elektriska komponenter som dellikvid och skulle enligt min uppfattning återkomma med slutgiltlig summa för den förbrukade elen senare.....och det gjorde han....igår!!???
så nu November 2013 vill han ha HELA kostnaden för byte av anläggningen som frös sönder med motiveringen att jag inte satt på fläkten och att han minsann inte behöver vatten mer än på sommaren och hade hellre stängt av vattnet över vintern......han visste att jag flyttat från fastigheten och bodde 1,5mil därifrån och att det va kontrakt skrivet på nya köpare....hmmm

Nu är huset sen i Maj sålt till andra helt ovetandes om detta...och hur dom gör upp om framtida förfrysningar siar jag icke....

Så frågan är egentligen..har han "rätt" att kräva mig på full ersättning för rörmokeriet???? om jag betalar kan jag ju tycka att det är min egendom, ska jag då åka upp o hämta det för att sälja det till dom nya ägarna, för dom har ju nyttjandeservitut på dricksvatten från djupborrad brunn.

:confused:
 
Det låter som han anser att ni haft ett avtal om att du skulle vintersäkra vattnet, dvs. sätta på värmefläkten vid behov. OM det stämmer att ni har haft ett sådant avtal, då kan han kanske ha rätt i att du genom försumlighet orsakat skadan. Och därmed är skadeståndsskyldig.

Det låter som han resonerar i de banorna.

Så får man väl fundera över om det finns någon substans i det, eller om grannen är lika ansvarig att sätta på värmefläkten.
 
Hemmakatten
Jag är inte helt säker på att ett nyttjanderättsavtal per automatik övergår till köparna. Sent på kvällen och orkar inte kolla bestämmelserna nu. Men viktigt att du kollar så att köparna inte lastar dig ifall de blir nekade vatten av grannen.
 
Servitutet följer med huset och så länge det står där det står... det va den uppgiften jag fick då jag köpte det.....och den har jag även förmedlat vidare...
Jag har aldrig skrivit på något avtal om skötsel av anläggning....i ren "självbevarelsedrift" har jag sett till så det funkar....problemet nu är att jag flyttade ifrån huset och det stod tomt, för att nya ägare skulle flytta in....men som aldrig gjorde det.....det andra paret som sedemera köpte kåken får ju "göra upp" kommande skötsel mm med markägaren utan min inblandning...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.