Hej,

Jag skulle behöva lite hjälp med en uppskattning på hur mycket det skulle kosta att renovera vår tvättstuga i bostadsrättsföreningen. Gärna tips på företag som gör dylika jobb i Stockholmsområdet.

Tvättstugan är kanske18 kvm stor (eventuellt lite större). Den har i dagsläget två sorters kakel och en målad vägg som behöver putsas om (huset är från 1936, murat och putsat på insidan. Kåken dränerades om för två år sedan). Golvet är målat och färgen släpper i sjok just nu. Jag är relativt säker på att golvbrunnen behöver bytas. Jag är inte säker, men den kan ha bytts när stammarna byttes 1987, annars är den ännu äldre. Avloppsröret kanske behöver bytas ut till stammen? Vad tror ni?

Hur mycket skulle det kosta på ett ungefär att riva ner kaklet och:

1. Putsa om väggarna och måla väggar och golv, samt byta golvbrunn och rör ut till stam/reline:a

2. Kakla väggar och golv samt byta golvbrunn och rör.

Enligt Keramikrådet måste golv i tvättstuga ha tätskikt, gäller det när plattan ligger mot mark utan isolering som den mycket sannolikt gör i vår kåk?
 
100 000-200 000:-

Och nej inget tätskikt om det är oisolerad platta på mark. Då behöver inte heller brunnen bytas om den inte är dålig.

Målarfärgen på golvet släpper troligtvis pga fuktvandring. Så slipa ner till ren betong och lägg sen klinkers utan något annat mellan så att fukten kan vandra frítt. Detsamma gäller den målade väggen. Sitter förmodligen "källarplast" på den. Bila ner till ren puts, putsa om, kakla.
 
Oki, tack. Möjligen kaklar vi själva. Hur gör man då med brunnen? Den sätts på plats innan kaklingen som vanligt antar jag?

Det här är en skitkonstig fråga, men vi har lite dåligt med pengar (har på senare år gjort om balkonger, fasad, dränerat, bytt fönster och installerat bergvärme) och behöver lägga ny takpappa nästa år för ca 500' kronor.

Kan man måla på existerande kakel? Eller spackla över kaklet och sedan måla? Samt slipa golvet och måla det. Borde hålla några år till då...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.