Hej,

Första gången som jag skriver i forumet här och jag är lite osäker på om man kan ställa dessa typer av frågor men jag tänker att jag prövar så får någon säga till om det inte är lämpligt.

Jag letar efter hus runt Göteborg och har hittat ett som är lite av ett renoveringsobjekt. Det är en enplansvilla på drygt 115 kvadratmeter plus källare samt fristående garage. Huset ligger på en fin plats och jag kan tänka mig köpa den för utgångspris om det är möjligt att för ca 1-1,3 miljoner går att renovera den. Invändigt vill vi byta alla golv och måla om väggar och renovera 2 badrum samt köket. Kostnaden för dessa åtgärder vet jag ungefär vad det kommer gå på. Problemet är att det finns en hel del utvändigt som behöver åtgärdas där jag inte riktigt har koll på renoveringskostnader. Tex står det i besiktningsprotokollet att armering rostat och att mikrobiell lukt känns vid inträde. Jag har bifogat besiktningsprotokollet. Vi kommer nog säkert behöva dränera och byta alla fönster.

Kostnad för kök har jag räknat med 250 000 och badrum ca 100 000-150 000 (x2).

Jag skulle vara oerhört tacksam om någon vänlig person kan ta en titt på protokollet och ge en grov uppskattning på om det går att renovera detta hus för max 1,3 miljoner. Förstår att det är svårt men jag tänkte kanske en uppskattning med worst case scenario.
 
Beror hur mycket du/ni tänkt göra själva.

Min gissning är att 1,3 miljoner inte räcker om ni ska hyra in arbetskraft till alla moment.
 
  • Gilla
Prophet85
  • Laddar…
Som Dan_Johansson säger så räcker nog inte 1,3 MSEK för att totalrenovera huset in och utvändigt med hantverkare. Denna typ av objekt är nog främst vettigt om man vill lägga stor del av sin egen fritid på renovering under flera år.
 
  • Gilla
Prophet85
  • Laddar…
Ja, 1,3 lär det ju kosta att fixa det om du tar in hjälp till allt. Men du kan kanske ta det lite efter hand och se vad som är bäst att börja med, tex skulle tak tas i första hand så man har det torrt uppifrån. Sen i källaren så tar man bara bort allt trä och sen får det va så. Badrum och kök så är det bra att ta direkt innan inflytt så man kan bo där. Garaget kan man ju helt släppa tills vidare.
 
  • Gilla
Magnushka och 1 till
  • Laddar…
Oj vad snabba ni var på att svara!

Jag är inte så händig och tänkte i princip bara hyra folk som gör arbetet. Då kanske det är som ni säger att 1,3 mil är underkant. Vi kan renovera en sak i taget invändigt men vad ska man göra åt rostad armering i tegelfasaden då? Låter för mig som en dyr historia somesom man nog bör åtgärda relativt snart. Jag kan dock inte hitta priser på hur mycket det kan kosta att göra den typen av renovering. Har ni någon känsla för hur mycket det kan gå på?
 

Bästa svaret

Det beror ju på vad målet med renoveringen är...

Du kommer inte få ett helrenoverat hus för den pengen....

Mycket osäkerheter...

Du måste göra en egen besiktning och även ta hjälp av hantverkare att uppskatta pengen på olika moment...

Det känns ju inte som att något i det huset med säkerhet är bra...


Bra att dela upp i olika delar och försöka bena ut... Lägger med gissningar på respektive post

Tak (200k)
Fasad (50-300k)
Källare invändigt (50k, enklast möjliga)
Källare utvändigt (120k)
Fönster och dörrar (200k)
Ventilation och isolering (20k-100k)
Värmesystem (framgår inte om behov finns, annars 50k-150k)
Badrum (300k)
Kök (200k)
Ytskikt (150k)
Garage (50k-300k)
Tomt (50k- beroende på vad man vill, dräneringen bökar ju upp en del)
Oförutsett +15% på ovan

Det skulle vara min prioritetsordning ungefär, ta område för område och se över om det är akut åtgärd som krävs eller inte. Många saker går ju att leva med men huset måste fungera rent tekniskt, fukt ska hållas ute och den som kommer in ändå ska inte stängas in. En källare kan ju rivas ut och återställas relativt billigt med rätt färg och klinkers, dränera utvändigt osv. Om man ska ha fullt inredda rum drar det iväg med ventilerad golv osv...
 
  • Gilla
falkn och 2 till
  • Laddar…
Efter att ha tagit emot era synpunkter så har vi valt att avstå från att lägga bud på detta huset. Tack för all er hjälp!
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
P Prophet85 skrev:
Efter att ha tagit emot era synpunkter så har vi valt att avstå från att lägga bud på detta huset. Tack för all er hjälp!
Det gjorde ni nog rätt i. Med det som går att läsa i protokollet är det tydligt att den som bott där inte gjort något underhåll alls under lång tid. Så det finns säkert fler saker att upptäcka när man väl börjar undersöka på riktigt.
 
  • Gilla
Prophet85
  • Laddar…
D
Har just blivit klar med vårt hus, gjort i princip allt själv utom el o vatten. Bara invändigt sånär som på skorstenen som jag fick mura om från nock. Tror vi hamnade på runt 1,2-1,3 milj. Och då hade jag ändå mycket bra priser på material o elektrikerkompispris.
 
  • Gilla
Prophet85
  • Laddar…
Säger som ovan. Kör totalrenovering själv på 1,5 plansvilla med källare. Ca 170 boyta och 100 i källaren. Kommer landa runt 1,3 och då är i princip allt material förutom elektrikerns timmar på inkoppling och driftsättning.

Då pratar vi dock rätt hög standard samt nytt tak och fönster osv. Ny el/vs/värme i hela huset. 2 badrum och ett kök. Nya skivor överallt och nya golv osv. 2 nya eldstäder bl.a.

Gör man allt springer summorna lätt iväg likt inlägg #6. Många vet vad kök och bad kostar och sen lägger man 100’ för ytskikt, men det är så mycket mer saker som tillkommer med gamla hus.
 
  • Gilla
Prophet85
  • Laddar…
Eftersom detta är vårt första hus så ska vi nog satsa på något som är mer "inflyttningsklart". Jag skulle kunna tänka mig renovera mycket själv om jag skulle haft tid men inte så lätt med en nyfödd och en treårig samtidigt som man jobbar heltid.

Ett sådant projekt får jag helt enkelt spara till ett eventuellt framtida hus...

Tack verkligen för alla era svar. Jag trodde till och med jag hade räknat högt i kostnad men där ser man hur fel man kan ha när man inte är så insatt.
 
  • Gilla
falkn
  • Laddar…
Hej

Det finns en faktor i en sådan stor renovering som man inte ska underskatta. När huset renoveras till en högre standrad så kan man inte hoppa över moment som inkommande vatten, återställning efter dränering, samtliga elkablar + skåp, byte avlopp i källare ut till gata. Om ni skulle köpt och renoverat huset utan att göra något arbete själv skulle det slutat på 2 miljoner.

Olika hantverkares "om du gör detta måste du göra detta" täcks inte av 15% marginal och går inte heller att stå över av ekonomiska skäl. Att inte göra eller kunna något själv innebär att man lär sig av andras misstag och det är dyrt.

Lycka till i framtiden! Dubbla uppskattade priser, ta höjd. Ta alltid in offerter och referenser från olika företag.
 
  • Gilla
Prophet85
  • Laddar…
P Prophet85 skrev:
Eftersom detta är vårt första hus så ska vi nog satsa på något som är mer "inflyttningsklart". Jag skulle kunna tänka mig renovera mycket själv om jag skulle haft tid men inte så lätt med en nyfödd och en treårig samtidigt som man jobbar heltid.

Ett sådant projekt får jag helt enkelt spara till ett eventuellt framtida hus...

Tack verkligen för alla era svar. Jag trodde till och med jag hade räknat högt i kostnad men där ser man hur fel man kan ha när man inte är så insatt.
Avstå helt från dylika renoveringsobjekt när man har småbarn,jobbar heltid,begränsad byggekonomi,okunskap.Detta leder många gånger till utbrändhet,skilsmässa och det är väldigt påfresatnde med hantverkare i huset under lång tid.Köp hellre ett helt färdigt hus det spar många sömnlösa nätter
 
  • Gilla
Prophet85
  • Laddar…
När det kommer till källaren så hade jag börjat med att rensa hängrännor, lagat stuprör och tagit bort växtlighet mot byggnaden.
Sen rivit ut allt tätt och organiskt (som besiktningspersonen rekommenderar). Efter det hade jag satt in en avfuktare, t.ex. en woods och sett hur det blir.
Vi har en fuktig källare i ett hus med dränering från 1916 och en begagnad woods avfuktare för 1500:- löser våra problem.
Dock används vår källare bara för förvaring.
Allt detta gör ni ju lätt själva, oavsett tidigare erfarenhet.

Ett kompletterande värmesystem till den nuvarande direktverkande elen kommer ju bespara er en massa pengar med.

Det finns ju sedan flera saker ni kan göra själva för att spara mycket pengar.
Måla invändigt är ju inte svårt och med dagens klickgolv så är det inte direkt svårt det heller.
Om ni målar om och har taklister så lägg en sträng fog bakom listen, i skarven mellan tak och vägg, för att minska fuktvandring uppåt.
 
  • Gilla
Prophet85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.