Hej på er,

jag undrar ifall ni som är här ute har lite kännedom och kan gissa på ett ungefär vad det skulle kosta renovera en lägenhet på ca 90 kvm.

Det som skall göras, riva golv och lägga nytt golv på ca 90 kvm. Måla om alla väggar och tak. Riva ut hela köket och montera ett helt nytt kök med vitvaror. Inbyggd micro och så. Byta ut badrumsskåp.
 
J Joel Ankar skrev:
Hej på er,

jag undrar ifall ni som är här ute har lite kännedom och kan gissa på ett ungefär vad det skulle kosta renovera en lägenhet på ca 90 kvm.

Det som skall göras, riva golv och lägga nytt golv på ca 90 kvm. Måla om alla väggar och tak. Riva ut hela köket och montera ett helt nytt kök med vitvaror. Inbyggd micro och så. Byta ut badrumsskåp.
100tusen till 1 miljon. Ärligt hur ska man kunna svara på detta? Vilket kök, vilket golv, måla på tapet rakt upp och ner? Skrapa ner tapet, bredspackla 2ggr och måla?
 
Ca 100 000 kr skulle jag säga om allt jobb görs själv och utan större utsvävningar. Att hyra in hantverkare drar fort iväg däremot.

Jag byggde helt nytt komplett kök för ca 70k med fullstor kyl och frys samt ugn osv. Rev allt ned till betongen och jag fick ett bra pris vilket gjorde att det blev samma inköpskostnad som Ikea kök. Golv behöver inte vara så dyrt måla ändå billigare, men det kan förstås dra iväg här också beroende på val av golv. Budget med endast en del dyrare val skulle jag tippa på 100k totalt.
 
Väljer man allt det billigaste kan man möjligen komma ner till 100k men snarare det dubbla skulle jag säga ( minst).
 
P perlundstrom skrev:
Ca 100 000 kr skulle jag säga om allt jobb görs själv och utan större utsvävningar. Att hyra in hantverkare drar fort iväg däremot.

Jag byggde helt nytt komplett kök för ca 70k med fullstor kyl och frys samt ugn osv. Rev allt ned till betongen och jag fick ett bra pris vilket gjorde att det blev samma inköpskostnad som Ikea kök. Golv behöver inte vara så dyrt måla ändå billigare, men det kan förstås dra iväg här också beroende på val av golv. Budget med endast en del dyrare val skulle jag tippa på 100k totalt.
Jag räknar inte in material, bara själva arbetet. Nu har du själv som jag förstår gjort en del jobb själv, jag undrar vad allt det jag skrivit skulle kosta ungefär om hantverkaren gjorde allt. Spelar det någon roll om det är en eller flera hantverkare? Det skall inte vara mitt problem anser jag om det är flera eller en? Det är företagarens sak, om han vill bli klar snabbare och ta nya jobb eller om han själv vill hålla på i månader?
 
J Joel Ankar skrev:
Jag räknar inte in material, bara själva arbetet. Nu har du själv som jag förstår gjort en del jobb själv, jag undrar vad allt det jag skrivit skulle kosta ungefär om hantverkaren gjorde allt. Spelar det någon roll om det är en eller flera hantverkare? Det skall inte vara mitt problem anser jag om det är flera eller en? Det är företagarens sak, om han vill bli klar snabbare och ta nya jobb eller om han själv vill hålla på i månader?
Jag gjorde inte en del utan allt själv, samt köpte även rätt billiga delar överlag. Eller det blev en sak en elektriker behövde se över, men det var mindre än en timmes jobb.

Vad det kostar om du tar in hantverkare beror också till stor del på vilket material som köps in eftersom det lätt kan bli 200k istället för 100k i materialkostnad om du köper dyrare saker. Men för att få reda på vad det kostar med hantverkare så kan du ta in ett par offerter så får du se. Det beror på många faktorer, så du får bättre svar på det viset än att fråga här och du behöver ändå ta in offerter för att köra igång. Kör du på fast pris så vet du vad du betalar och då kan hantverkaren välja att köra mycket själv eller med flera personer samtidigt.

PS, det låter som att priset är viktigt för dig. Gör då så mycket du kan själv. T.ex. att riva ut det gamla köket är inte svårt och byta golv är lätt med. Gör du de två sakerna åtminstone har du sparat mycket pengar redan. Det blir fort rätt många hundra tusen att anlita hantverkare + material annars för större projekt.
 
Det låter som det är första gången du ger dig på ett sånt projekt? Mitt råd skulle vara att läsa en hel del på forumet om folk som frågar om ditten eller datten är rimligt. Då får du en bild om vilka problem folk har med hantverkare. Timpriser, servicebilar, eviga resor till grossister, enorma materialpåslag, tilläggsarbete, otydliga avtal osv osv. Mycket av dessa problem skapade av blåöga kunder i kombination med antingen mindre kompetenta eller väldigt predatoriska entreprenörer.

Mycket av problemen kan väl sammanfattas av se till att vara överens med hantverkarna vad som beställs genom avtal som går att följa upp efterhand och verkar något för billigt eller bra för att vara sant så är det troligen inte sant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.