Någon som har en uppfattning om ungefärlig kostnad för att lägga plåttak (slätplåt, inte profilerad plåt). Har hört att detta är dyrt, dyrare än t.ex. tegelpannor.

Stämmer detta, och vad är det i så fall som driver upp priset? Är det väldigt mycket tid som går åt, eller något annat?

Tacksam för tips!
 
Falsad slätplåt i band ca 500 kr / kvm plus (ev...) moms i sthlm. Allt dock beroende på hur knepigt tak man har, många takfönster, stosar, skrostenar, rännor osv påverkar priset eftersom det är dessa saker som tar tid. Om man vill ha skivor istället för band så dubblas priset. Jag vet faktiskt inte om det är så mycket dyrare än tegel. Om du tar in en offert på tegel och en på plåt så tror jag de är typ samma i pengar. Skillnaden är väl oftat att tegel kan de flesta lägga själv medans bandfalsad plåt kräver en fackman.
 
Ska lägga Gasells ruuki slätplåt med fals strax. Utseendet xakt samma som den plåtis slänger upp, dock halva priset dvs. runt 150:-/m2 + moms
 
Var kan man köpa sådan plåt?
Tänker också göra om garage tacket.
 
perkele skrev:
Clix är snyggare (och billigare) än Gasell. Clix Steel Profile AB | Tak- och Fasadsystem
Håller precis på att lägga ett clix tak. Fick betala 150+moms.
 
VAr köper man detta.
 
Hur gör man Clix och varianter på en sån där snednock som går från nocken och ner mot ett hörn när man har valmat/halvvalmat ? Likadant som vid nocken ? (Dvs falsar och kör maskin ?)
 
Har hört från en kompis som takläggning firma. De dyrare plåtarna är värda sina pengar för de billiga håller inte måttet. Tappar färg osv. Som han sa ja för min del kvittare det jag om jag lägger billig plåt eller dyr. Men för kundens del rekomedare han de dyrare märkena.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.