Hejsan.

I en annan tråd tidigare så har jag frågat om tips för badrumsrenovering.
Så, för att göra starten av detta kort så har nu Styrelsen i bostadsrättföreningen 1 vecka innan planerad jobbstart (som dom vetat om länge) bestämt sig för att sätta käppar i hjulet för min renovering.

Så, om nu hantverkaren kommer med en faktura för uteblivet jobb då dom bokat upp sig för detta.
Vem ska stå för den?
Jag som anlitat dom eller Styrelsen som i sista stund nekat något dom tidigare varit okej med vid muntlig diskussion?

Den korrekta frågan är kanske egentligen, får en hantverkare ta ut en betalning för uteblivet jobb som aldrig påbörjats?



Historia i detta;

I början av Februari 2015 så satt jag ned med 2 av 3 styrelsemedlemmar och förklarade att jag ville renovera mitt badrum.
Det som önskas göra var att flytta en golvbrunn ca 3 dm samt demontera Radiator som går på fjärrvärme och ersätta med en handdukstork.
Samt nytt ytskikt och möbler.

Vid denna diskussion så var allt okej, vad dom önskade från min sida var att jag lämnade in information som bevisade att hantverkare som skulle anlitas har Certifikat för våtrum samt en enkel skiss på vad jag hade planerat.
Nu har jag varken lämnat in skiss eller certifikat till styrelsen, som jag sen tidigare utlovat att dom ska få nu vecka 20 vilket dom varit okej med.

Men idag så fick jag skriftligt besked från styrelsen att Golvbrunnen är okej att flytta om det är fackmannamässigt gjort.
Dock nekades demontage av Radiator, ingen form av ingrepp får ske på radiator.

Jag förklarade då att nu sätter styrelsen käppar i hjulet för alla boende då man inte kan byta ytskiktet i överhuvudtaget i badrummen.
Får svaret; "ja, det har du nog rätt i men detta beslut gäller tills en ny styrelse är tillsatt"

Frustrationen är som ni kanske förstår rätt stor, sitter här med badrumsinredning och material för över 50k som i skrivande stund är helt onödigt inhandlat.


Om detta hamnat helt fel så ber jag på förhand om ursäkt och ber Moderator flytta till mer passande placering i forumet.

mvh
 
Kan du inte renovera badrummet som planerat, men låta värmeelementet vara kvar?
Du kan ju torka handdukarna på en stång ovanför radiatorn.
 
KnockOnWood skrev:
Kan du inte renovera badrummet som planerat, men låta värmeelementet vara kvar?
Du kan ju torka handdukarna på en stång ovanför radiatorn.
Fullt möjligt att torka ovanför radiatorn.
Men, krånglet som uppstår då man ska demontera våtrumsmattan som sitter där samt montera ny fuktspärr samt kakel utan att få flytta radiatorn är en resa i sig.
 
Det är klart en knivig situation. Kan du inte ta reda på skälet till omsvängningen? Jag skulle gissa på att styrelseledamöterna "upptäckt" att ingrepp i värmesystemet är känsligt. Om det blir ett annat flöde i din handdukstork, så kan det påverka värmen i andra lägenheter.

Hurpass myvket har du diskuterat med styrelsen? Är de medvetna om hur mycket kostnader du dragit på dig?

Om du på ett snällt sätt kan få styrelsen att inse/tro att föreningen kan bli skadeståndsskyldig, så kanske det går att hitta en lösning. Typ att du tar på dig att säkerställa mha. värmekonsult att ditt ingrepp inte påverkar övriga huset, utan att ta på dig en hel injustering av hela huset.

Om styrelsen bara består av 3 medlemmar så låter det som du bor i en liten förening?
 
hempularen skrev:
Det är klart en knivig situation. Kan du inte ta reda på skälet till omsvängningen? Jag skulle gissa på att styrelseledamöterna "upptäckt" att ingrepp i värmesystemet är känsligt. Om det blir ett annat flöde i din handdukstork, så kan det påverka värmen i andra lägenheter.

Hurpass myvket har du diskuterat med styrelsen? Är de medvetna om hur mycket kostnader du dragit på dig?

Om du på ett snällt sätt kan få styrelsen att inse/tro att föreningen kan bli skadeståndsskyldig, så kanske det går att hitta en lösning. Typ att du tar på dig att säkerställa mha. värmekonsult att ditt ingrepp inte påverkar övriga huset, utan att ta på dig en hel injustering av hela huset.

Om styrelsen bara består av 3 medlemmar så låter det som du bor i en liten förening?
Vi är 11 lägenheter i föreningen totalt och 3 i styrelsen som sagt, är själv Suppleant på en post.
Vi i föreningen har alltid haft lätt att komma överens osv i övriga saker, inte bara mellan mig och dom utan mellan styrelsen och övriga medlemmar.

Handdukstork; Min handdukstork är en som går enbart på vatten, samma dimensioner som befintliga rör som är kopplade till Radiatorn, så flödet bör inte ändras då vattnet inte behöver pressas samma på samma sätt som i radiatorn som är knappt 10mm på tjockaste stället (rören är ½ tum rör om inte snäppet större)

Tillsaken hör även att grannen, ordföranden som gav mig beskedet idag har själv en handdukstork monterad, dock med El och Vatten. (Jag kommer köra golvvärme på El för sommaråret)

Jag förklarade för ordförande idag då han knacka på dörren att jag har köpt badrummsmöbler och han såg dom stå i vardagsrummet då förrådet på vinden är fullt med Kakel, Klinker samt Duschmöbler och annan bråte sen tidigare.
Samt priserna för detta, samt priset vad Hantverkaren vill ha för att utföra arbetet.


En sak som rör just värmesystemet är att vi för 2-3 år sedan installerade ett speciellt reningsssystem för våra lägenheter.
En granne 2 våningar under mig samt Jag har en givare i våra lägenheter som känner av temperaturerna som sen sköts "digitalt" via denna reningsanordning.
En speciell kemikalie snurrar runt i vårt system för att hålla rent i rör samt radiatorer.
Jag har pratat med Styrelsen om denna reningsprocess, fått telefonnummer utav dom till företaget som installerade det hela och dom gav klartecken på att det inte var några bekymmer alls att montera en handdukstork med endast Vatten (inte med El & Vatten som ordförande har i sin lgh som skapade stora problem vid installation av detta reningssystem)

Jag förklarade för Styrelsen att det var okej för detta företag att montera denna typ av tork.
Men, nu idag 8 dagar före starten så sätter sig styrelsen på tvären just pga Radiatorn och dess reningssystem.
Dom skrev i "sitt beslut" att; Det kan medföra negativ påverkan för andra boende.

Jag har full förståelse för det.
Men samtidigt så har företaget som installerat detta avtal med oss om att 2 gånger per år komma och kolla filter samt vattenkvalitén i värmesystemet.
Vid min kontakt med honom så sa han själv att vid nästa besök skulle han ta med mer kemikalier för att fylla på om behovet fanns pga min montering av handdukstork då systemet behöver tappas ur litegranna.

Så, jag förstår inte vad som ska vara bekymmer.
En granne (i styrelsen) har själv rivit 20% av en bärande vägg utan att konsultera med byggnadsingenjör som man ska göra för att få göra sånt ingrep han gjort.
Även sådana beslut beviljas sällan har jag läst med så och en Styrelse i en bostadsrätt får inte tillåta ett ingrepp heller på bärande vägg.
 
O
Att byta ut element kan ofta vara en känslig procedur... Så jag förstår att de tvekar....
Ofta behöver man tömma hela systemet. Men om du kan frysa och sätta en avstängningsventil så kanske det kan fungera?
 
Det måste gå att komma vidare. Om du bara kan ställa tillräckliga garantier för att ditt ingrepp inte kommer att påverka. Jag tror att det kan vara viktigt att få frågeställningen och föreningens beslut skriftligt, om du kräver det och dessutom motiverar med att du behöver ett beslut att visa upp, i händelse av att du blir stämd av hantverkaren så kanske du kan få styrelseledamöterna att bli lite oroliga för konsekvenserna av beslutet, även ur föreningens perspektiv.
 
Vad gäller just ingrepp i bärande vägg så får styrelsen godkänna sådana ingrepp, och är till och med tvungna att göra det om ingreppet inte skadar fastigheten. Dvs. den som vill göra det kan tvingas sig till rätten att utföra det om man har lämpliga intyg från en byggnadsingenjör.

Just den formuleringen i bostadsrättslagen gäller om jag minns rätt bara för just bärande konstruktioner, inte ingrepp i el och VVS. Men om det vore jag så skulle jag nog citera väl valda delar av lagen och hoppas att de övriga i styrelsen inte är pålästa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.