Hej

Har läst flera trådar på ämnet bygga i lösvirke men de kostnader som nämns verkar för mig stora. Vi planerar att bygga ett 1,5-planshus på ca. 160kvm. Antingen helt i lösvirke alt. enbart stommontering från något husföretag. Övrigt hantverksarbete planeras utföras av oss (gratis) samt 2 släktingar som ska betalas vitt (räknar dock med att det ska bli betydligt billigare än att anlita proffs. Mina släktingar har byggt en del egna hus men är ju amatörer, om än duktiga...)

Som uppvärmningskälla planeras bergvärme alt. solfångare + vedpanna.

Är det omöjligt att få huset inkl. allt utom tomt (bra materialval men ingen bastu, bubbelpool eller extrem lyx!) för ca. 2.000.000?

Mycket tacksam för era erfarenheter! Hoppas så på att detta inte kommer förbli enbart en dröm...
 
Enplanare är dyrare per kvadratmeter 'n 2-planare men samtidigt så tycker jag att man inte behöver lika stort hus då. Trappan tar ju t.ex. en hel del plats.

Vi bygger en enplanare från Fiskarheden på 144 kvm och vi kommer nog att hamna på 1,8 till 2 miljoner och då gör vi väldigt mycket själva. Tror det är svårt att bygga så mycket billigare än vad vi gör om man inte kan bygga hela huset själv eller genom släktingar. Grunden med markarbete kostar ca 500 000 bara den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.