Hej!

Har funderingar på att bygga nytt och tänkte nu kolla vad det kan tänkas hamna på.

Tomten finns för 500tkr och är någon mil utanför Gävle.

Vi har väl satt budget till absolut max 2miljoner kronor, fast helst vill man ju hamna 1.5 / 1.7 miljoner som max. Hus 4 rok minst och 100+ kvm som minst. Gärna kanske 110 - 130kvm.

Är detta realistiskt? T ex har jag inga problem att måla/tapetsera själv. Lägga golvet själv och montera eget kök osv.
Har även en svärfar som är elektriker som kanske kan ta slutmontering av kontakter/armaturer osv. Men vill inte ta hela jobbet utan enbart slutskedet om det kanske sänker något?

Fjärrvärme, El, VVS, Bredband är framdraget till tomtgräns enligt säljare av tomten!
Såhär säger säljaren

"Dom 6 tomterna har bildat en samfällighet som dragit in vatten, el, belysning, bredband mm i området.. avgift för detta tillkommer."

När jag pratade med honom i telefon så sa han att det skulle kosta 60tkr +/- 10tkr att gå med i sammfälligheten, med detta måste han väl mena att man då får EL, Fjärrvärme, VVS, bredband in i kåken? Var dum nog att inte fråga detta.

Vad är det för kostnader man ska tänka på?
Samt vad är det med man måste tänka på? Några tips och ideer? Några som har bra erfarenheter från husleverantörer som kanske har möjlighet att leverera efter dom "krav" man har :)

Tack på förhand!
Hoppas detta hamnar i rätt kategori, annars kanske någon vill flytta den rätt?

Behövs mer information så får ni skriva så kompletterar jag.
 
Är budgeten på 2 miljoner inklusive tomt? I så fall så kan det nog bli svårt. Kanske med Älvsbyhus billigaste hus utan tillval. Tänk på när ni kollar på deras hemsida att arbetet för grunden tillkommer. Sedan så är det avgifter man kanske inte tänker på från början också som byggfelsförsäkting, bygglov, markarbeten o.s.v.

Jag tycker ni ska kolla på Älvsbyhus hemsida och kontakta deras säljare för en produktionskalkyl. Lägg sedan på minst 200 000 på den kalkylen och om det känns som ett ok totalpris så kan ni undersöka saken mer.
 
Har även funderingar på att köra lösvirke och "anlita" en nära bekant med folk som han har mycket bra erfarenhet av (gamla jobbarkompisar inom bygg). Hur mycket kan man krypa ner i priserna där om man jämnför med pakethus eller vad man ska kalla det.

Om man tar ett sådant hus för 1.5 miljoner och bygger liknande med lösvirke, hur mycket kan man räkna på att sänka kostnaderna på ett ungefär? Om det ens går?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.