Vi har en konstaterad fuktskada på golvet kring golvbrunnen i duschutrymmet och även en bit ut på golvet. Ingenting bakom kaklet på väggarna. Det är helkaklat och den nedersta raden är redan utbytt en gång och ny matta har lagts in.

Vi bor i en bostadsrätt och den förrförre ägaren har renoverat det här badrummet själv och besiktningsmannen kunde konstatera att det var ett bristfälligt tätskikt.

Nu ska vi sälja huset och måste åtgärda detta snabbt som tusan. Vad kan det kosta, dvs vad är ett vettigt pris på följande:

- Riva ner nedersta kakelraden i duschutrymmet (kabin med glasväggar)
- Riva ut plastmattan
- Ställa in avfuktare
- Lägga in ny plastmatta

och om det i värsta fall visar sig att vi måste riva HELA kaklet på varenda vägg, vad kostar det då?

Försäkringen kommer antagligen inte ta det då det är ett bristfälligt arbete, föreningen tar det inte av samma orsak + att vi är ansvariga för brunnen och klämringen.

Jag ringde några annonsörer på blocket och en sa att han ville komma hit och titta. Jag ville ha en uppskattning och frågade om det handlade om 5000 eller 50 000 kr och han sa "snarare 5000 kr". Men är det ett rimligt pris? Om han nu redan har sagt 5000 kommer han ju inte säga att det blir 3 500 kr såklart...

Har någon en rimlig uppskattning? Och är det värt att ta hit flera olika för att jiddra om ett par tusenlappar? Vi måste ha det klart nästa vecka då vi ska ha visning...

Får jag göra ROT-avdrag även om jag har en skada och det inte bara är en renovering för "uppfräschnings skull"?
 
ROT gäller - renovering som renovering - även om det inte blir "bättre" efteråt (fast det blir det ju - ju har ju fixat fuktskadan :D)

5000 låter rel. billigt.
10-20 kkr inkl material skulle jag, som lekman, tippa på ...

Sen tror jag inte du kan få en sådan lösning godkänd av försäkringsbolaget eftersom tätskicktet är brutet - och jag trro att det för det mesta är svårt att riva kakel och "laga" det - iaf så det är godkänt...

/K
 
W
Hej, vi anlitade en gvk auktoriserad firma som la in plastmatta i våran tvättstuga, gick på 6250:- inkl matta å arbete. ca 8m2

vi bytte brunn oxå men det gjorde vi själva så det blir nån tusing till
 
Redigerat av moderator:
Söderböna skrev:
Vi har en konstaterad fuktskada på golvet kring golvbrunnen i duschutrymmet och även en bit ut på golvet. Ingenting bakom kaklet på väggarna. Det är helkaklat och den nedersta raden är redan utbytt en gång och ny matta har lagts in.
Hur har ni gått tillväga för att konstatera att det inte är något bakom kaklet på väggarna? Mig veterligen går inte det att konstatera såvida man inte kan komma åt väggen bakom våtrumsspärren, vilket man normalt sett inte kan. Innefrån badrummet ska det vara fukt fram till våtrumsspärren så därifrån går inte att mäta fukten.

Tror inte heller att ni får något godkännande från försäkringsbolag för en sådan metod. Dessutom tar ni på er ett köprättsligt ansvar för fel gentemot den ni säljer bostadsrätten till.
 
En entreprenör från en firma som sysslar med avfuktning och fuktutredning kom hit och mätte, och konstaterade att det inte var några höga halter av fukt bakom kaklet och gav rekommendationen att ta ner nedersta raden och byta ut mattan.

Nu har vi bestämt att vi lägger klinker på golvet, efter att mattan är utriven och en avfuktare har fått stå några dagar.

Menar ni att vi kan bli skadeståndsskyldiga om det blir ny fuktskada för att vi inte rivit ner alla väggar? Det låter ju illa i så fall...
 
Antar att detta kan bli ett sk doltfel.

Upplyser ni köparen om vad ni gjort så är det inte dolt.
Om köparen vill ha en utredning så får ni ta det därifrån vad det gäller betalning
av ev. utredning.
Ni kan då öppet skriva i köpeavtalet vad ni kommit överens om ang skada.
 
Är det en bostadsrätt så finns inte dolt fel.
Det fonns dock andra klausuler som man skulle kunna ta till.

Men firman som ni anlitar torde veta hur man skall göra, och också ha en försäkring ifall det skulle gå snett...

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.