Hej!

Jag har köpt ett IKEA-kök som jag fått monterat av en snickare. Vill bara kolla om detta är rimligt:

Jag har själv satt ihop skåpstommarna. Snickaren och hans medhjälpare har därefter gjort följande:

- Hängt upp två 80 cm breda väggskåp.
- Byggt en ställning av reglar på vilken de satt upp 6 st underskåp.
De kunde inte montera fast fläkten, har inte satt upp hyllor, lådor eller handtag och inte satt fast några bänkskivor eller någon diskbänk.

Det jobbet jag nämt tog 19 timmar för två personer som vardera fått 200 kr svart, dvs 8.000 kr inkl resor, av mig.

Är detta rimligt? Jag har inte en susning men tycker jag har en jäkla massa jobb kvar?

Mvh/
Marilyn
 
Känns som att det jobbet borde 1 kille klara på en dag.

P
 
Måste erkänna att jag känner mig lite snopen... Den känslan är alltså beräättigad?
 
Håller med Pimme. Om det jobbet har tagit 19 tim så har de nog tagit det väldigt lugnt under tiden.
Allt över 8-10 mantimmar verkar orimligt, såvitt jag som lekman med ett IKEA-kök bakom mig kan bedöma.
... om det inte varit nåt extraordinärt vid bygget, typ sneda väggar. Men då borde de ha meddelat dig.

Redigerat: Förtydligande.
 
Begärde du inte en offert innan arbetet skulle påbörjas? Missade du det momentet så är det lite svårt att i efterhand säga något om kostnaden....
 
Ett hus byggt 89. Inga konstigheter.
 
Snickaren använde två dagar på att sätta upp mitt IKEA-kök där även jag monterat alla skåpstommar i förväg. 13 skåp varav 5 vägghängda och med murade väggar. En del finlireri när det gällde avlopp etc. Bänkar och fläkt återstår. Snickaren arbetade lugnt och metodiskt. Jag ifrågasätter inte tiden då jag varit hemma då han jobbade så jag lutar också åt Fredrik.e´s kommentar om tidsaspekten.

Däremot funderar jag på om kostnaden hade blivit märkbart större om jag specialbeställt ett kök istället. Saknas fortfarande ett överskåp som var slut hos IKEA. Köket blir ganska dyrt till slut (har förträngt kökskostnaden vid husbudgeten).
 
De debiterade 2 x 19 tim + lite resor , i allt 8.000 kr utan kvitto.

Totalt utfört arbete:

De har satt upp två väggskap 80 cm breda. Inga hyllor, inga lister tillskurna eller upppsatta vare sig uppe eller nere.

De har byggt en fast sockel av reglar och det var säkert en del jobb med det. Inte två ben under varje sektion på framsidan (ska det inte vara det?), 2 x 4 cm tjocka reglar.

På dessa reglar har de lagt 6 skåp varav 4 är fastskruvade nu. Den vid diskbänken + hörnskåpet, står bara lutade mot väggen. Detta pga att rörmokaren ska dra om rören lite + att de inte hann med hörnan. De har alltså inte gjort några hål eller annat för rör eller så.
De har monterat ett antal "innerlådor" och satt fronter på tre av dem.

Inga handtag, hyllor, lister, diskbänkar, socklar eller annat...

Den riktige snickaren är rätt ung, 23- 24 år, mycket artig och trevlig, ger ett pålitligt intryck. Han kompis verkade bara vara någon som "hängde med" för att hålla, lite hantlangare. Varför skulle han följa med i tre dagar? Men det kanske behövdes?

Fläkten, IKEAs hörnfkfläkt, kunde inte sättas upp för snickaren visste inte hur man gjorde. Jag har alltså rätt mycket jobb kvar..

Tyckte också att de drog på med timmarna. Ska man inte dra av för lunchuppehållen om en timme? Kanske gör inte hantverkare det?

Kanske är allt rätt. Jag ifrågasätter nog mest den dyre hantlangaren..

Har ocks tänkt på totalkostnaden, men även ett kök från en annan kökstillverkare ska ju hängas upp.

Tilläggas ska för rättvisans skull att jag tycker att IKEAs kök verkar bra. Fick också bra hjälp av deras köksavdelnings proffsiga och hjälpsamma personal. All heder åt dem! Tyckte att de var duktigare än många andra köksförsäljare jag pratat med!

Mvh
Marilyn
 
34 timmar för det arbetet låter INTE rimligt. Som jämförelse kan jag säga att jag monterade mitt IKEA-kök, som består av ungefär tre gånger så många skåp som ditt, på mindre än en dag. Och då var jag själv mesta tiden. Frugan ryckte in och höll i då och då. Och inte är jag snickare heller.
Varför har de byggt en fast sockel? Det finns ju ben till skåpen. Man skruvar en regel i väggen och har benen där framme.
Naturligtvis ska de inte ha betalt under lunchen.
 
Det finns ett rör på golvet från en kammin i vardagsrummet, ett tilluftsrör, och jag trodde inte att de skullle få plats utan att man höjde bänkskåpen men det hade enligt snickaren gått bra. Han tyckte bara att det var bättre med reglar än med IKEAs ben.

Jag är överhuvudtaget besviken på mina hantverkare.. hade en helvit elektriker, nästan 10.000 kr för en och en halv dags jobb, inkl jordfelsbrytare och rör till köksfläkten. Snäll kille som jobbade bra, men han gjorde markeringar med bläck på mina nymålade vita väggar... som jag alltså får lägga ut lite pengar på att måla om igen.... suck....

Snickaren är dock den som jag är mest besviken på. Tycker han tog i för mycket när det gäller timmarna. Verkade rätt morgontrött. Lämnade det jobbigaste kvar och vet inte om han har tid att komma tillbaka.. IKEA ville gärna veta mer när jag ringde dem, men jag vill ju inte hänga ut någon när jag inte vet om det finns fog för min misstänksamhet.
 
ett normalt stort kök monterar jag på 3-4 dagar färdigt o klart. tycker att det verkar som dina snickare verkar rätt gröna. 23-24 år då 'r man relativ grön i yrket.
 
Kan säga att vi 2st snickare höll på med ett litet ikea kök 24-30 timmar. det var 3 vägskåp 3 underskåp plus ett hörnskåp. bänkskivor håltagning för diskhov och spis. socklar, fläkt, täckskivor. Inget speciellt med köket, det minsta jag sett. Men det var
/ och \ och ~ snett på alla håll och kanter. 7 cm på 180cm felade det på en väg. Så visst kan det ta fruktansvärt lång tid om det är många saker som strular. Få det i linje var inte det enklaste.

"Snickare dom jobbar ju inte, dom bara dricker kaffe."
 
  • Gilla
Direktörpelle
  • Laddar…
Jag tror att våra väggar är raka. Hörnbänkskåpet kom inte på plats, bänkskivor hann vi inte ens tala om, diskbänken har inte kommit, ingen håltagning... och fläkten ligger kvar ouppackad, täckskivor hanns det inte med, inte lister heller. det som gjordes är bara exakt precis det jag nämnde, inget mer.

Blev jag lurad? :-?


 
Marilyn skrev:
Jag tror att våra väggar är raka. Hörnbänkskåpet kom inte på plats, bänkskivor hann vi inte ens tala om, diskbänken har inte kommit, ingen håltagning... och fläkten ligger kvar ouppackad, täckskivor hanns det inte med, inte lister heller. det som gjordes är bara exakt precis det jag nämnde, inget mer.

Blev jag lurad? :-?
Lurad är nog fel ord, Men man kan med gott samvete säga att det tagit på tok för lång tid. Mitt förslag är ringa till killen som gjort jobbet och tala med honom, man kan ju vara missnöjd med ett jobb utan att vara otrevlig. Tala om att du tycker dom borde hunnit med mer på den tiden och för den pengen som han tog ut. Se om ni kan komma fram till en bra lösning för båda parter. Han måste ju också få säga sin version till dig. En konversation kan lösa många problem.

Hoppas det löser sig. Skriv och säg vad ni kom fram till.

 
Jag ringde honom idag. Det verkade inte som han hade tänkt komma tillbaka, han lät mycket svävande..
Jag känner att jag först och främst måste leta upp någon annan nu, en "riktig" snickare med några fler yrkesår på nacken och större erfarenhet.. Jäklar att det är så bråttom också nu..
Hur fasiken bär man sig åt för att få tag på en b ra snickare på en ort där man ännu inte hunnit skaffa sig några egna kontakter?
Bjärehalvön talar jag om...
Mvh
Marilyn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.