Hej!

Vad vill snickarna ha betalt för, mer än lön+omkostnader+moms (ca 400 kr)? Vill de även ha del i byggnadsmaterialet?

Det är ju flitigt omdiskuterat hur elektriker och rörmokare har påslag på material, hur gör snickare?
Räcker det att jag skickar runt offerter till olika brädgårdar och köper materialet direkt? Eller tjänar jag på att snickarfirman köper in materialet åt mig?

Mvh
Jimmy
 
hyr du in några snickare för arbetet räcker det m lön, hyr du in en firma med en chef vill de säkert ha 12-15% på mtrl.

se till o få bra rabatt på NÄRMASTE brädgård för det lär bli mkt extra vändor för o komplettera vissa beställningar

DD
 
En hantverkar har ofta 20-40 % rabatt beroende på vad det är för material. Jag tror att det är svårt att förhandla sig till lika förmånliga rabatter som hantverkaren har. Du ska kunna få del av byggarens rabatt. Många vill inte ta jobb om de inte får köpa ut materialet, de har ju en del av sin lön där.

Mycket grovt tror jag att
Röris har 40 %, 10-20 % på större saker som värmepumpar, pannor etc
Elkillen har 40 %,
Ventilations firman 40%
Snickare 30 % på virke, 20 % på byggvaruhus artiklar

Ja, de tjänar pengar både på material och för sin tid. Inget fel i det.

Köp inget material innan du bestämt vem som ska göra jobbet.

Olika vägar att gå...

1. Det som räknas är vad det kostar på slutraden. Begär pris på färdigt jobb. Kan bli dyrare än att låta dom gå på löpande räkning då de kan räkna in några extra timmar för att vara på säkra sidan.

2. De bör kunna visa sina leverantörsfakturor på förbrukat material. Gör en deal med dom att ni delar på rabatten. Låt säga att de har 30 % på materialet. De ger dig 15 % och behåller resten själva.

3. Du står för material och kör jobbet på löpande räkning.

Det hela bygger på ett ömsesidigt förtroende. Kolla referenser, lyssna på magkänslan. Rusa inte iväg utan fundera på om det är rätt hantverkare för dig.
 
Tack för det utförliga svaret!

Jag har bekanta som gör de mesta jobben (schakt, avlopp, grund, drän, snickeri, el, kakel mm). Men eftersom de har fullt upp med jobb och småbarn anlitar jag dem "vitt". (De gör nog roligare saker på sin fritid än hjälper mig). Fördelen är jag känner dem och vet att de är duktiga/pålitliga hantverkare. De är också mer flexibla mot mig än de är mot andra "okända" kunder.

Vill inte vara småsnål och gniden när det gäller arbetskostnaden, men tjänar gärna en peng på materialet.

Det mest fördelaktiga borde väl vara att be en brädgård om en materialoffert för hela bygget. Sedan jämföra priserna med andra leverantörer.
När jag har dessa priser klart för mig kan jag jämföra med kostnaden för att köpa det genom hantverkarna.

Låter det vettigt?
 
Det här med att hantverkaren har 20--40% på material, är helt beroende av vem hantverkaren är. Ett stort företag kan ha de rabatterna, men sällan små/egenföretagaren. Det förekommer så många kampanjpriser nu för tiden, så egenföretagaren ibland får betala mer än vad kunden själv kan köpa för. Beckers har just nu kampanj på vägg/takfärg= 10L/395:- i det priset finns inte utrymme för några 20%. ytterligare till målaren, som handlar på samma ställe, och då betalar ordinarie pris-20%= samma pris. Man får då även tänka på att det skall köras fram och åter med varan, samt lämna garanti på varan. Den lille målaren är inte så beroende av vem som köper materialet, som de stora företagen är, då det gäller småjobb. När det gäller t ex en panna, så säljer Rinkaby dessa flera tusen under riktpriset, så det är bara att hämta själv, och få en rörläggare som har tid att koppla in den ;)
 
Är det inte svårt att locka dit rörläggare om du redan köpt in materialet? Brukar inte de vilja sälja den biten också. Är inte risken stor att de väljer andra kunder som de också kan "kränga" material till?
Det känns som om det är svårast att hitta rörläggare... (gyllene arbetsmarknad)
 
bergstrollet skrev:
Är det inte svårt att locka dit rörläggare om du redan köpt in materialet? Brukar inte de vilja sälja den biten också. Är inte risken stor att de väljer andra kunder som de också kan "kränga" material till?
Det känns som om det är svårast att hitta rörläggare... (gyllene arbetsmarknad)
jo visst är det svårare att hitta, om man håller med eget material, men det går. Det är på ropet nu med svarta pengar (den nya regeringen) så det går nog att hitta en rörkrökare som vill byta en panna för svart betalning ;D
 
Hmm... tror inte det är så lätt om man skall ha "cerifierad" arbetskraft och står utan kontakter.
Jag vet där det har gjorts överensk där hantverkare har fått lägga på tex 5 % på material som husägaren har anförskaffa "billigt" genom tex personalköp.

Inte fasen prioriterar hantverkaren ett jobb där han inte tjänar lika bra som på annat håll. I a f inte nu när det är högtryck...
 
Rörkrökaren tar dessutom över garantiansvaret när han installerat diin panna som du köpt själv. kan bli svårt att få nån att göra jobbet då.
Rabatter på mellan 30-40% på byggmaterial finns bara i fantasin. kanske på VVS och el men inte på tyngre byggmaterial.
 
Om du nu gör som jag att du köper in material sj, se då till att det ingår montering av det du köpt. Annars kan det bli som för oss, vi trodde att vi skulle få dra av det han offererat men då lade denna snickare på monteringskostnader och samordningskostnader som var sjukt höga i stället.. Än fast det inte stog någonstanns i våran offert om detta.

Så var vaksam ;)
 
Det gäller nog att göra klart vad som gäller innan man drar igång bygget. Allt som rör hantverkarna och deras prissättning måste ju gå att fastställa i de avtal som skrivs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.