Hej gott folk,

har kommit till punkten i badrumsrenoveringen då tätskikt/ytskikt skall på plats.
Har i samband med detta frågat byggfirman som gör övrigt jobb (försäkringsärende) om pris för standardhöjning.

Specen jag fick av byggaren känns rejält saltad. Detta baserar jag på deras beräkningar på den "grundläggande återställningen" som finns med från början.
Där har man tagit ca 1100kr/kvm för tätskikt och ytskikt (platta för 118 kr/kvm). För min standardhöjning, platta för 239 kr/kvm har man kommit fram till ett pris av knappt 2000kr/kvm.

Har någon ett ca-pris på tätskikt/fix/fog per kvm?

Tack på förhand

Erik
 
Hur kan det bli en skillnad på 900.- /m2 när prisskillnaden mellan de två olika plattorna bara är 121.-?

Tätskikt, fix och även fogen är ju densamma oavsett platta.
 
vic viper skrev:
Hur kan det bli en skillnad på 900.- /m2 när prisskillnaden mellan de två olika plattorna bara är 121.-?

Tätskikt, fix och även fogen är ju densamma oavsett platta.
Mjo... Precis min fråga till "byggaren". Han svarade bara, "-så mycket kostar det enl. beräkningsprogrammet. Du vet, du har ju valt en dyrare platta!"

När jag efter lite om och men får ut en detaljspec. ser jag bortsett från att man lagt moms på momsen :eek: även tagit ordentligt många fler arbetstimmar på arbeten gällande min standardhöjning.
Den del som skall kaklas i båda specarna har när jag skall betala mellanskillnaden stigit från 1100:- till 5000:- bara i arbetstid.
 
Låter som en riktig skojare, jag hade nog ringt till försäkringsboaget som handhar skadan och frågat om det är rimligt att "byggaren" de anlitat försöker blåsa dig.
 
Är det en MEPS-kalkyl du har fått? Vart ser du i så fall att han har lagt på moms x2?
 
ACME skrev:
Är det en MEPS-kalkyl du har fått? Vart ser du i så fall att han har lagt på moms x2?
MEPS? Ingen koll hur jag avgör om det är en sådan.

Bla. har jag fått en offert sedan tidigare på golvvärme. Den säger klart och tydligt att "allt ingår i angivet pris", dvs material, resa, arbete och moms. När denna tas med i specen så har man tagit detta pris, lagt på ett odefinierat påslag om 12% och sedan tagit med denna kostnad i en summa som det läggs 25% moms på. Mao moms på moms.
Detta har gjort att jag inte litar alls på deras sk. beräkningar. (not: ett större svenskt byggbolag)

Eftersom jag redan ifrågasatt priset en gång, och man vidhåller att detta är korrekt tänkte jag armera mig ordentligt innan jag ger mig in i diskussionen en gång till.

Ingen som har grovt en uppskattning på kostnad för kakling inkl fix/fog/tätskikt?
 
Jag kan tänka mig att om du valt en stor platta med skurna kanter (alltså ingen rundning), då kan arbetskostnaden åka upp en hel del. Dels måste underlaget då vara mycket jämnare, dels krävs betydligt mer nogrannhet vid sättningen. På liknande sätt kan ex. mosaik bli väldigt dyrt att sätta, de kräver mer nogrann sättning.

Sedan kna jag tänka mig att det finns en otydlighet i det ursprungliga priset. En platta som en stor byggare kallar för standard kostar med all sannolikhet inte 118 kr/kvm. Mer troligt är att den kostar 30-50 kr efter deras rabatt. Deras rabatt på den dyrare plattan som du väljer är troligen betydligt lägre.

Fast även med ovanstående argument så låter det lite väl häftigt med 900 extra.
 
MEPS är ett kalkylprogram som används av de flesta bolagen vid försäkringsskador. Dels för att ta fram avskrivningskostnaderna som debiteras försäkringstagaren och dels för att slutligen debitera försäkringsbolaget för det utförda arbetet.

Som hempularen nämner så kan det skilja en hel del i arbetskostnad om ni har val en annorlunda platta/plattor, och det är ganska sannolikt att ni blir debiterade en annan (läs: högre) timtaxa än den som bolaget betalar till entreprenören. Det borde gå att utläsa på kalkylen vilket avtal den baseras på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.