Vad har ni fått betala för markarbetet? Med markarbete menar jag grävning och formning av mark samt grusutfyllnad och eventuellt sprängning.

Vi har tänkt oss att bygga en platta på cirka 120 kvm, utan källare, och skulle behöva få en uppskattning av markarbetskostnad.
 
Hittade denna info i annan tråd här på forumet:

"I grova drag platta på mark ink golvvärme schakt iso mm mellan 1500-1800kr/m2 är ett bra riktmärke att räkna på. "
 
Tack för svaret ByggareFred! :)

Tobbe: Jag vet att det är väldigt svårt att uppskatta, men det jag hoppats på att få som svar var nog den faktiska slutkostnaden för några som är klara med sina grundarbeten och tillsammans med siffran en specifikation om vad som gjorts (storlek tomt, fyllmassa, sprängning?, källare? mm)

/Cissi
 
Tobbe... skrev:
Det där är fullständigt omöjligt att svara på!
Sant.

Trådskaparen nämner även bl a sprängning. Starkt tips är att begära in diverse offerter för att få en mer rättvis bild.
Prisdiffen är stor pga olika markförhållande.
 
Offert på markarbeten brukar ofta sluta i löpande räkning och inte fast pris, detta pga att det är väldigt svårt att i förväg veta hur det ser ut under marken, såvida du inte först gjort en geoteknisk markundersökning. Att göra en sådan är visserligen dyrt, men jag känner en del som inte gjort en sådan och sedan ångrar sig väldigt mycket.

De saker som kan göra markarbetana väldigt dyrt är förekomst av berggrund (=sprängning), lera (=pålning, alt kompensationsgrundläggning) och högt stående grundvatten (=vanligtvis dyrt alt omöjligt att åtgärda).

Med andra ord: om du inte tänker bygga på en rullstensås lär det löna sig att göra en markundersökning. Det är ju lite som att köpa en karta innan man skall ut i fjällen. Visst, kartan kanske inte behövs ute på fjället, men tänk om terrängen där du tänkt gå mest är sjöar och myrmark?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.