Har en liten fundering kring kostnad för KA.
Priset för KA antar jag varierar en hel del. Men riktpris vad jag har förstått ligger någonstans mellan 10-20 000:- kronor ? ::)

Jag har dock en liten fundering kring priser. Jag har ringt runt några olika KA och frågat pris och upptäckt till min förvåning att några personer anger pris exklusive moms utan att nämna detta ... medans andra anger priset inklusive moms ....
Är det vanligt att man får priser exklusive moms från KA ?
När dom vet att det handlar om en privatperson som bygger en villa, borde de då inte ha en skyldighet att ange priset inklusive moms ?
Lite irriterad blir man ju..... tur jag fick reda på detta innan iaf. :-/

MVH
/V
 
Kostnaden brukar hamna kring 15.000kr inklusive moms. Sedan kan det tillkomma extra kostnader ifall KA ska göra något utöver det "normala". Det är en kostnad på cirka 150kr/timme (minns inte om detta var inklusive eller exklusive moms).

Fråga annars när du ringer ifall det är inklusive eller exklusive moms, så har du inget att oroa dig för. Gör inget muntligt avtal, utan se till att få priset undertecknat så du har det på papper.

Se även till att du har klart för dig vilken certifiering den kvalitetsansvarige har. Kolla in länken nedan så hittar du säkert någon som passar:

www.karf.org
 
Priser som anges till privatkunder skall vara inklusive moms, om man inte anger att det är pris exkl. moms.

Att KA anger pris exkl moms kan bero på att han har mestadels företagskunder som skall få sitt pris exkl. moms.

Får du dock bara en prisuppgift på tex. 15.000 kr så har du rätt att anta att det är ett pris inkl moms.



Sedan vill jag förtydliga att långtifrån alla kvalitetsansvariga är medlemmar i karf. En del är medlemmar i SBR http://www.bygging.se/default1.asp och det finns säkert andra utöver dessa.
Dock är det oftast bäst att anlita någon som är medlem i en intresseorganisation där det oftast ställs högre krav på medlemskap och där medlemmarna är försäkrade.

Alla kvalitetsansvariga i landet, oberoenda ev var de är medlemmar, hittar du på: http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=120
 
Om man anlitar en arkitekt för ritning av huset och låter en husleverantör uppföra det kan det då bli jäv om man använder en KA som är anställd på samma arkitetktkontor? Det borde väl inte det då det är själva utförandet som bedöms, eller?
 
Jag tycker väl inte det. Det är ju i allra högsta grad i arkitektfirmans intresse att huset blir så bra som möjligt. Det finns idag många arkitekter som tilläggsutbildat sig som KA. Samtidigt skulle jag ändå i första hand välja en riktigt gammal teknikräv som KA - en sådan som jag själv hade - en byggteknisk erfaren person.

Kommer du att använda KA'n även som byggkontrollant? Det är väl värt slantarna, tro mig! I så fall är det jätteviktigt att det inte bara är någon som arkitektkontoret valt utan det skall vara någon som är just ditt eget bollplank och som agerar för just dig och ingen annan. Ska det däremot bara vara en KA som besöker bygget ngn enstaka gång och fyller i myndigheternas papper - har det nog ingen större betydelse.
 
Tack för synpunkter
Den person som är KA på detta arkitektkontor är civilingenjör och inte arkitekt. De har alla möjliga yrkesgrupper representerade för att kunna ta hand om hela byggprocessen utom just hantverket då.
Får se om jag gillar det arkitekterna gör. För 5-10 år sedan gjorde de väldigt fina skisser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.