Har tänkt bygga på en enkel kupa på taket. Kupan kommer att sträcka sig så att en takstol måste växlas av. Vad kommer detta ungefär att kosta (arbete resp material) om jag vill ha det gjort "vitt"? Något särskilt att tänka på?
 
Hustillverkarna brukar ha ett riktpris på ca. 50ksek senast jag hörde med dom.
 
ulan skrev:
Hustillverkarna brukar ha ett riktpris på ca. 50ksek senast jag hörde med dom.
Detta är ungefär vad vi betalade för vår kupa i samband med husbeställningen, vi fick då veta att priset är ungefär det dubbla om man skulle ta dit en snickare i efterhand som byggde en kupa. Men det beror förmodligen också på kupans storlek och takets konstruktion.
 
Så då menar dem att det skulle gå lös på 100 papp för fixa en kupa i efterhand..... puhh låter dyrt är det verkligen så mycket jobb med det.....?
 
fooney skrev:
Så då menar dem att det skulle gå lös på 100 papp för fixa en kupa i efterhand..... puhh låter dyrt är det verkligen så mycket jobb med det.....?
En kupa i arbete hmm...jag som är kup spikare av rang (utan att skryta) tar i runda slängar 10 timmar i trä arbete. 4 i plåt arbete och kanske 3-4 att docka invändigt. då pratar vi kupa mellan 2 takstolar invändigt mått 1 m ungefär... i timmar totalt klar säg 20*350är 7000 material som går åt är ca 20 m 45*195 samt 2 plywood skivor och 2 balar 95 isolering... ca 2500 målar färg och jobb ca 3000 totalt ca 15000 exlu moms med tillägg 20000 tar du mellan 2 takstolar med en avväxling så slänger du på 8 timmar=3000 typ + virke för 500 alltså med tilläg ca 20000
 
En snickare gav oss en prisuppskattnign på "25 000 per fönster" i slutet av 2003 (med sadeltak)


Mvh
 
Vi har precis byggt en takkupa på ett Elementhus anno 1989. Kupan är 3.6m bred, dvs två takstolar som har växlats av och livar med ytterväggen på undervåningen.

Vi lejde bort stomme och allt yttre arbete (ej målning), isolering och övrigt arbetet gör vi själva då övervåningen är under inredning. Som tur var så räckte det tegel som vi tog bort där kupan står + det som var där det idag är två takfönster, dvs i materialkostnaden ingår inte tegel. Vår snickare gjorde kupan (+2 takfönster) på 2 veckor

Kostnader (isolering, målarfärg och inre arbete ej medräknat):
Fönster (3st) 10 000 SEK
Material 15 000 SEK
Snickare ca 30 000 SEK
Plåt 9 000 SEK
 
[quote author=Roger B link=board=Tak;num=1099060883;start=0#6 date=01/08/05 kl 18:07:46]

Vår snickare gjorde kupan (+2 takfönster) på 2 veckor

det måste jag säga var extremt mycket tid...men då gjorde han allt eller lekte plåtis, målare och grejer också väl...
 
det måste jag säga var extremt mycket tid...men då gjorde han allt eller lekte plåtis, målare och grejer också väl...
Svårt att säga om det är rimligt men, ensam snickare ca 60 effektiva timmar på kupan (3,6m bred). Då ingick stomme (avväxling av 2 takstolar, sadeltak på kupan), alla underbeslag, panel, undertak, takpannor, isättning av fönster, foder, vindskivor, återställning av takpannor.I korthet, tätt skal utvändigt.

Målningen + isolering gjorde jag själv.

Övrig plåtjobb (ränndalar, överbeslag osv) gjorde en plåtis (ca 30 timmar).

Det som sticker ut är plåtjobbet på 30 timmar, 2 man, en dag i verkstad och en dag på taket (2*2*8=32 timmar), men när man står med öppet tak så är det inte läge att börja diskutera ...

 
Roger B skrev:
Svårt att säga om det är rimligt men, ensam snickare ca 60 effektiva timmar på kupan (3,6m bred). Då ingick stomme (avväxling av 2 takstolar, sadeltak på kupan),  alla underbeslag, panel, undertak, takpannor, isättning av fönster, foder, vindskivor, återställning av takpannor.I korthet, tätt skal utvändigt.

Målningen + isolering gjorde jag själv.

Övrig plåtjobb (ränndalar, överbeslag osv) gjorde en plåtis (ca 30 timmar).

Det som sticker ut är plåtjobbet på 30 timmar, 2 man, en dag i verkstad och en dag på taket (2*2*8=32 timmar), men när man står med öppet tak så är det inte läge att börja diskutera ...
Då lät tiden rimlig faktiskt... med avväxlingar och grejer kan det springa iväg... Och angående plåt jobbet så tar det ju lite tid att docka ihop och tillverka bitarna... Men samtidigt så visst det kan ses som en stor kostnadspost på 32 timmar men å andra sidan bättre det än et dåligt jobb på 20 timmar med läckage som följd...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.