Hej!

På samma fastighet har vi två olika elanslutningar (bostadshus + uthus) med varsitt elabonnemang, av historiska skäl. Huvudabonnemanget är rejält tilltaget (63A) och räcker till mer än väl för att även ta lasten från uthuset.
För att minska fasta avgifter vill jag avsluta uthusabonnemanget, ta bort mätaren där och istället koppla in en kabel till huvudabonnemanget.

Det finns ett befintligt skåp av modell "det som brukar finnas ute i gatan" efter mätaren, som behöver kompletteras med ytterligare en sån där kasett (?) med frånskiljare/säkringar - vad kan den kosta?. Det rör sig om ca 60 meter. Tänker att en Aceflex/EKKJ 5G16 borde räcka som kostar typ 200 kr/meter. Till detta kommer kostnad för grävning samt elektriker. Elektrikerns arbete kan jag uppskatta till högst en halvdag, men hur mycket kostar grävning normalt?

Jag tänker att jag kontaktar nätägaren som får komma hit och plocka ner mätaren. Därefter borde det vara fritt fram för "mig" och inte elbolaget att ringa hit elektriker + grävare.

Tänker jag rätt?
 
Låt "din"elektriker sköta kontakten med nätägaren så kommer allt att fungera bra. Han kan även se över vad du behöver så att du inte köper "fel" och onödigt dyrt.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Har du kontaktat nätägaren så att allt är grönt? Dom är inte så sugna på att få färre abonnemang.
Det finns fall när nätägaren har tvingat igenom ett eget abonnemang för ett attefallshus bara för att det låg ”tillräckligt” långt bort från huvudbostadshuset för att kunna ”fungera” som eget bostadshus.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
E elmont skrev:
Låt "din"elektriker sköta kontakten med nätägaren så kommer allt att fungera bra. Han kan även se över vad du behöver så att du inte köper "fel" och onödigt dyrt.
Tack för svar!
Tänkte inte köpa material själv men försöka klura ut vad det kan kosta för att avgöra om det är rimligt eller ej!
 
Lite kvalificerad gissning.
Jordkabel 10mm2, ca100-150 kr/m
60m gult kabelrör.
Ev skyddsrör på vägg.
Grävning.
Elektrikern kanske lägger på 30% på material, så säg 10' i material.
Grävning etc kanske 5-10'
Sen elektrikerns timmar, men det borde hen göra på en dag.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
E
Glöm inte kolla gällande koncessionsregler så du inte åker på en mina längre fram, är det jordbruksfastighet eller stugan inte är beboelig är du nog i en bättre sits.

I vissa fall kan man snällt fråga om man får ärva befintlig kabel men räkna med ett nej.

Koppar används inte längre vid de dimensionerna även fast det är en bättre metall utan av kostnadsskäl är det aluminium som används exempelvis 4/5G16/25 kvadratmillimeter.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Glöm inte kolla gällande koncessionsregler så du inte åker på en mina längre fram, är det jordbruksfastighet eller stugan inte är beboelig är du nog i en bättre sits.

I vissa fall kan man snällt fråga om man får ärva befintlig kabel men räkna med ett nej.

Koppar används inte längre vid de dimensionerna även fast det är en bättre metall utan av kostnadsskäl är det aluminium som används exempelvis 4/5G16/25 kvadratmillimeter.
Tack!
Vad menar du med ”I vissa fall kan man snällt fråga om man får ärva befintlig kabel men räkna med ett nej.”?

Uthusen är typ garage, växthus, förråd. Inget jordbruk.
 
E
S christoffer09 skrev:
Tack!
Vad menar du med ”I vissa fall kan man snällt fråga om man får ärva befintlig kabel men räkna med ett nej.”?

Uthusen är typ garage, växthus, förråd. Inget jordbruk.
Jag menar befintlig servis kabel. Att göra om den till din huvudledning för att spara en bit grävning.
 
E El-Löken66 skrev:
Jag menar befintlig servis kabel. Att göra om den till din huvudledning för att spara en bit grävning.
ah, nej den går åt helt fel håll.
Med det sagt, behöver jag tänka på något av det du skrev om koncession osv?
 
E
S christoffer09 skrev:
ah, nej den går åt helt fel håll.
Med det sagt, behöver jag tänka på något av det du skrev om koncession osv?
Det är ju alltid värt att känna till vad som gäller i vilket fall, sen finns det troligen en eller två ledningar i landet som bryter mot detta men denna sammanfattning är ganska lättförståelig : https://www.ei.se/sv/for-energifore...ag-fran-kravet-pa-natkoncession-ikn/#hanchor5
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.