Blev lite konfunderad då jag satt och titta på tillvalslistan på garage, stod något om tillval för löpmeter isolering, brandklasskyddad..
Är inte garagen som man köper färdiga så att säga isolerade alls??? Eller är detta en speciell isolering och isåfall NÄR används den?
 
Den delen av garaget som hamnar närmare än 4 meter från huset ska vara brandklassad.
Isoleringen i sig kan vara samma om det är stenull men det ska vara dubbelgips.
Tänk på att eventuella fönster inom samma område också ska vara brandklassade och det är DYRT.
 
Tack för tipsen, det är ju något som gått en helt förbi, och vi med vår tomt måste nog, lite beroende på hur vi planerar att lägga garaget, ha brandklassade fönster...En grejj som gör att man funderar på att lägga garaget så långt ifrån bara för att..
ok, än en gång. tack!
 
styrman1 skrev:
Den delen av garaget som hamnar närmare än 4 meter från huset ska vara brandklassad.
Isoleringen i sig kan vara samma om det är stenull men det ska vara dubbelgips.
Tänk på att eventuella fönster inom samma område också ska vara brandklassade och det är DYRT.

Är du 100% säker på det skall vara brandklassat närmare än 4 meter? Frågade nu inför min begäran om bygglov och i min kommun fanns inga sådana krav enligt handläggaren, alltså beror det på i vilken kommun man bor i och vilka krav de har.//R
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.