Hej,
vi har precis köpt ett hus som tidigare haft enskilt vatten, nu är närområdet exploaterat och ett antal villor byggda då man samtidigt dragit fram komunalt vatten.

Vattenledningen är indragen i källaren och säljaren (komunen) står för anlsutningsavgiften. Det vi kommer behöva bekosta är inkoppling av inkommande ledning till befintliga ledningar i huset.

Vad kan det tänkas kosta? (arbete + material)
IMG_1492.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svårt att säga när man inte vet exakta förhållande men kanske en dag rörmockare och 1000:- i material minus rot blir ca 3-3500:-
 
Det på bilden, är inte det fjärrvärme?
 
Jo det är både fjärrvärme och inkommande vatten (hoppas jag?)
Fjärrvärmen blir komplett inkopplad men vattnet får vi själva stå för inkopplingen.
 
larsbj skrev:
Svårt att säga när man inte vet exakta förhållande men kanske en dag rörmockare och 1000:- i material minus rot blir ca 3-3500:-
Det kan du glömma.
20-25000kr innan rot.
Jag gjorde det själv förutom grävningen.
Landade på 6-7000 kr.
Grävaren,vattenmätarkonsollen,rör,kopplingar,bygganmälan osv.
 
wanegardh skrev:
Det kan du glömma.
20-25000kr innan rot.
Jag gjorde det själv förutom grävningen.
Landade på 6-7000 kr.
Grävaren,vattenmätarkonsollen,rör,kopplingar,bygganmälan osv.
Om jag uppfattar ts rätt ska det inte grävas ,så det som behövs är en vattenmätarkonsoll och några meter rör . Konsollen kostar 500 komplett med ventiler.
Kan detta kräva bygganmälan ?
Den rörkrökare som inte klarar detta på en dag bör nog byta jobb.
Skrev också att det är svårt att veta, men är det i samma rum bör detta inte vara några problem.
 
larsbj skrev:
Om jag uppfattar ts rätt ska det inte grävas ,så det som behövs är en vattenmätarkonsoll och några meter rör . Konsollen kostar 500 komplett med ventiler.
Kan detta kräva bygganmälan ?
Den rörkrökare som inte klarar detta på en dag bör nog byta jobb.
Skrev också att det är svårt att veta, men är det i samma rum bör detta inte vara några problem.
Ok vi skippar grävningen(kostade 1800 efter rot för mig)
Men en vvs:are debiterar ju inte 500 kr för en konsol.
Dom har ju 1000000 % i påslag.
Bygganmälan krävdes i min kommun.
 
Jag tror och hoppas att larsbj uppfattat det rätt. Som man kan se på bilden är inkommande vatten indraget i källaren, det som ska göras är montering av konsoll för vattenmätare och vidare inkoppling till befintliga ledningar i samma rum (ca 2-3m ledning)

Möjligt att rörmockare ofta försöker med stora påslag, det är just det jag förhoppningsvis kan undvika tack vare larsbj:s svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.