Jag har precis köpt en kåk byggd 1975. Uppvärmning direktverkande el och luft-luftvärmepump. Tycker inte att detta fungerar, pumpen väsnas och vi fryser. Har varit i kontakt med en rörmokare och fått prisuppgift på att byta till vattenbruen värme med element, ca. 5.500 kr/element. Är det någon här som har bytt till golvvärme istället och som i så fall vet ungefärlig kostnad per m2?

/Jocke
 
Utan att veta hur du tänker förlägga rören i golvet går det inte att säga något om priset.

Här är en riktigt gammal tråd i ämnet:

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=53461/43

Jag lär dock inte bli varmare i huset bara för att du installerar golvvärme. Hur har du tänkt värma vattnet till golvvärmen?

Fungerar inte värmepumpen du har som den ska?
 
Hade tänkt att riva upp parketten och lägga golvvärmen direkt på spånskivan. Vi ska ändå byta kök och badrum som är mer eller mindre original från 1975.

Funderar på att borra för att få värme. Har flera kompisar som har gjort det och det fungerar väldigt bra.

Enligt den tråd som du skickade med skulle 150  m2 golvvärme "bara" kosta 18.600 kr?? Antar att det bara rör sig om rörmokarens arbete?

/Jocke
 
Om du refererar till inlägg gjorda av mig i den tråden så handlar det bara om materialkostnader. Kostnader för arbetet tillkommer om du inte gör det själv.
 
samj skrev:
Enligt den tråd som du skickade med skulle 150  m2 golvvärme "bara" kosta 18.600 kr?? Antar att det bara rör sig om rörmokarens arbete?

/Jocke
Enligt rinkaby rör så kostar det 156:-/m2 bara slang o golvvärmeplåtarna, Då tillkommer glespanel, skruv, fördelare mm..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.