Hej,

Nu har vi äntligen köpt nytt hus och ska börja med att renovera ytskikten, dvs tak och väggar, runt om.

Väggarna är huvudsakligen av betong samt putsad tegel. Jag vill nu göra ett så "ordentligt" grundarbete som möjligt, men har svårt att budgetera för kostnaderna. Kan ni ge ungefärliga priser per kvadratmeter vägg för:
- Spackling
- Microlit
- Färg

Tack på förhand!
 
Det går inte att svara på er fråga. Hur ser väggarna ut? Hur mycket måste man spackla? Är alla väggar ovan markyta? Hur många kvadratmeter väggyta är det? Varför ska du ha Microlit? Har du gått på myten om att väggen blir starkare då?
 
Michailoff skrev:
Varför ska du ha Microlit? Har du gått på myten om att väggen blir starkare då?
;D ;D ;D
Michailoff.. Mr "icke microlit" ... varför detta hat... ;D ;D
 
sofia_k skrev:
;D ;D ;D
Michailoff.. Mr "icke microlit" ... varför detta hat... ;D ;D
Vad menar du? Jag ÄLSKAR Microlit. Eller när mina kunder köper det. ;) Men i de flesta fallen är det bortkastade pengar. Microlit på gipsväggar, hallå?? Varför? Vad kan hända med väggen? Har du däremot ett flagnande sandspackelsprutat tak finns det inget alternativ.
 
Michailoff skrev:
Vad menar du? Jag ÄLSKAR Microlit. Eller när mina kunder köper det. ;)
;D underbart... Ha en solig Söndag 8)
 
Michailoff skrev:
Vad menar du? Jag ÄLSKAR Microlit. Eller när mina kunder köper det. ;) Men i de flesta fallen är det bortkastade pengar. Microlit på gipsväggar, hallå?? Varför? Vad kan hända med väggen? Har du däremot ett flagnande sandspackelsprutat tak finns det inget alternativ.

tack för att jag sparade ca 12000 kr!!
Har ändrat mig, tar slätspacklade ,målade gipsskivor istället för microlite, diskuterade med målaren idag, inte med målerifirmans ägare... 8)
 
Michailoff skrev:
Microlit på gipsväggar, hallå?? Varför? Vad kan hända med väggen?
Är det alltså bara en myt att microliten gör väggen starkare för stötar av hårda, trubbiga föremål, jag tänker på att en gipsskiva är ju rätt lätt att stöta till och vips har man en 'smulig grop' ;)
Vi ska göra iordning vårt garage och jag trodde nog (eller hoppades iaf. ;)) att den där väven skulle göra väggen tåligare, men det kanske är helt fel........??

Blir det lika tåligt eller otåligt i vilket som helst av fallen??

MVH//Christina.
 
ska man tro folk här så verkar det inte bli nån värsta skillnad... 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.