Hej,
håller som bäst på att bygga hus och vill ju ha en hel del spottar. Men har ju förstått att det kostar ca 600-1100 kr /st men min fråga är om jag väljer till extra dosor i taken istället och köper spottar som man kan sätta direkt i apparatdosor kan man kanske tjäna ngra kronor?

Vad kostar det ca att välja till extra apparatdosor i taket?
Vet någon vart man köper 20w spottar som man kan sätta i dosor?

Tack på förhand!
 
O
Tror att det blir en liten besparing, de dyra med spottar är allt jobb med att sätta pottan, dra elen. Själva apparaten är en liten del i det hela. Sedan undrar jag om det finns spottar som får monteras i apparatdosor. Anledningen till pottorna är värmespridning och sånt.
 
Jo det finns 20w spottar som får sättas i apparatdosor, finessen är att de inte behöver ngn. ytterligare potta.

Nackdelen är att de ger mindre ljus, fler behövs. Har dock ingen egen erfarenhet av dem.
 
Downlight 1208 från hide-a-lite är för apparatdosa. Dessa brukar vi sätta rätt ofta i renoveringar osv. Men för nybyggen då hela taket är öppet är väl inte detta den bästa lösningen.. blir knappast speciellt billigare, fast mycket sämre.
 
O
Tja.. här lär man sig något nytt varje dag!
Har jag rätt i mitt resonemang om att man inte borde kunna spara några pengar?
Att montera själva pottan eller dosan är inte så mycket jobb, utan jobbet är att mäta fram vart den ska sitta.
 
Nog kan du säkert tjäna pengar om elektrikern låter dig hjälpa till med grovjobbet. Fråga om du får montera pottor och dra rör imellan, och att de senare gör klart på löpande timpenning..

I sammanhanget (nybygge en hel villa) är det nog små pengar dock du kan tjäna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.