Det går ju inte att svara på. Ska du köpa småplantor eller någorlunda uppvuxna träd och häckplantor? Min ädelthuja kostade 480kr/st men då var de 160 cm höga, vi ville ha snabbt insynsskydd.

Det viktiga är att få till marken (gräsmattan, plattor eller vad du vill ha) någorlunda fort för att inte ogräset får en chans - för då får du ett h-vete många år framåt.

Vi har just gjort om en framsida på typ 20-25 kvm. Tror vi landade på 50 tusen. Men då har vi köpt stora växter och gjort "murade" rabatter, och priset inkluderar lyktstolpe, marksten, vanliga stenar, springbrunn, bortriv av gammal häck och gräsmatta, bortforsling av allt inkl grävmaskiner, padda osv.

En nybyggarkompis anlitade en trädgårdsarkitekt, kostade 80 tusen. Nu har hon alla växter "katalogiserade" och med skötselråd. Bra för den som inte tycker det är kul att springa på plantskolor... Totalkostnad med växter och matjord blev väl 130 tusen. De har ca 600 kvm tomt. Och då har de gjort en "fruktträdsträdgård" en altan och en entre, + insynskyddat buskage längs en långsida istället för tråkigt häck...

Deras grannar gjorde likadant med annan arkitekt och landade på 400 tusen...

Jag tycker att det är superroligt med trädgård, och skulle börja med att göra "marken", dvs en grovplanering, sen måste man nog bo in sig en säsong så man vet var man vill ha skugga, altan, sol, insynsskydd och hur solen står och jorden är, så man väljer rätt växter.

Det kan löna sig att beställa växter. Jag beställer via odla.nu eller hortogreen.se - och är nöjd. (Även min avenbokshäck är beställd, praktiskt)
 
Om det inte är en stening trädgård kan en måttstock vara: 100' för grundanläggning dvs man kör upp hela trädgården (ca 700 kvm minus hus och garage) och bereder för gräsmatta (inkl matjord) samt sår gräsmattan inkl konventionell häck runt hela trädgården (typexemplet fick avenbokshäck); grusad garageuppfart och enklare plattläggning från gatan upp till huvudingången samt enkel plattläggning runt huset till baksidan.

Detta gjordes av proffs hos vänner i Skåne.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.