Hej

Vet att man inte kan svara direkt på min fråga men kanske väldigt grovt på varje 10.000 lapp typ. Skall bygga ett 1 ½ plans hus på 95 kvm i botten och 75 kvm ovanvåning. Vad kostar det ungefär med all eldragning, material och arbete ?
4 st sovrum 2 st badrum 2 st allrum 1 kök 1 hall 1 tvättstuga. spottar i hela undervån och normalt antal eldosor m.m runt om i huset. :-/
 
kanske 150 tusen i VÄLDIGT runda slängar.... :-*
 
150 låter väldigt mycket om du inte ska ha extremt mycket spottar och liknande. En standard installation skulle ja tippa går på cirkus 80-90.

 
Tyckte också 150 lät mycket men jag har inte räknat på det. Jag kan nog köpa material och dra en hel del själv och spika upp dosor så kopplar elektrikern alla dosor och central, blir ju en hel del billigare.
 
Låter otroligt dyrt! Det kan bero lite på var du bor. Som vanligt är det dyrare att bygga i Stockholm men 150' är alldeles för mycket om du pratar om standard el. Spottar och buss system m.m. är dyrt men har du inget sånt så.... Jag skulle säga 70000:-

Ska själv bygga 160 kvm enplan med spottar i alla rum i borstad stål med dimmer överallt. En elfirma räknar 550 kr/ spot (i Östergötland) om du köper hela elinstallationen och med detta pris skulle min el hamna på 90000:- och då har jag mycket saker som inte är standard.

Så 150000 för standard el i ett 170 kvm hus är nästan dubbla mot vad jag skulle säga.........

 
Jag har i bakhuvudet att ett bra genomsnitt för komplett elinstallation är att räkna
1000 kr per uttag och ljuspunkt. Bara att räkna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.