Va i helvete! ... vill jag först säga. Och sorry för en ny tråd... men ack! Husbygge alltså. Budgeten har ju spruckat på alla ledder ett par gånger redan, och nu det här!! :mad:

Elektriker verkar ju kunna tro de kan ta vad som helst betalt!

Jag har valt att göra om telefonjack till mediauttag och totalt ca 20 spotlights.
Flyttat en del jack, och tagit bort en hel del lysknappar. Sedan 6 lysrör i garagets tak. Kort sammanfattat... såklart en del mer. För en jeffla handdukstork vill de ha 2600 kr. En snabb googling så hittar jag handdukstorkar för under 1000-lappen som är minst lika bra.

Deras offert(er, 5 st) ligger på 91.000 kr totalt och dom kallar det "extraarbete"... ?! Vad fan gör dom "standard" då? Har en produktionskalkyl där de "standard" ska hursomhelst ta betalt 94.000 kr! Vad gör dom för den pengen liksom?
Så totalt vill dom alltså ha 185.000 kr och det "stora" vore 20 spotlights och mediacentral där telejack blir mediauttag istället.

Snälla berätta för mig om detta är normalt eller inte!
 
Redigerat:
Som hantverkare blir man jätteglad över att komma till ett bygge där kunden bara går runt och pekar på vad som ska ändras. Skitbra, för du har ju ingen aning om vad det kan kosta och ber man inte om ett pris för varje jobb så antas det att man inte bryr sig om vad det kostar.
På frågan är det normalt? Ja absolut.

Tyvärr är det ditt eget fel som inte under arbetets gång tagit reda på vad det kostar. En bekant som arbetar mycket med villor säger att en tusenlapp per extra spotlight är standard. Likaså med tele, det brukar faktiskt bara finna ett eller två jack i ett hus, sedan blir det en tusing extra per jack du vill ha.

Kabeldragning till en handdukstork plus montage är 1-2 timmars extra arbete, en tusing där.
Flytta ett jack, minst en timme = uppåt 500kr.
datakabel istället för ekkx (telekabel) = x kr/meter, plus om du har dubbla uttag (alltså 2 små fyrkantiga hål), så blir det grövre vp rör och bökigare arbete.
6 lysrör en tusing om det räcker, plus kabel, plus montage 1-2-3 timmar.

Många bäckar små o.s.v.
 
Det här är en offert hörredu. De har såklart inte påbörjat ett jobb jag inte godkänt kostnadsmässigt.

Dessa individer kom hem till mig och vi gick igenom på ritning alla ändringar osv... Jag frågade redan då om kostnader. Jag förstod NU varför dom teg så mycket och inte ville säga siffror...
 
Jaha ja nu ser jag :) det var ju bättre.

Fast sådär vansinnigt överpris verkar det ju inte vara..eller ja lite kanske.
Jag förstår inte riktigt vad du är så arg på om det bara är en offert? Har du tagit in fler?

Det är ju lite svårt att bedöma kostnader när man sitter såhär..vissa saker nämnde jag, men sen kan ju "vill bara flytta en liten grej", faktiskt ta flera timmar och kosta ett par tusen.
 
Johnny Viking skrev:
. ?! Vad fan gör dom "standard" då? Har en produktionskalkyl där de "standard" ska hursomhelst ta betalt 94.000 kr! Vad gör dom för den pengen liksom?
Jag kan ju höfta lite på den här detaljen också..
Det betyder att du får en installation enligt svensk standard helt enkelt.
Noll spotlights, ett vägguttag på varannan vägg, en strömbrytare i varje rum med ett lamputtag i varje tak, förmodligen bara ett telejack i huset.
Ungefär så.
 
Nja, standardritningen är full av uttag. Det är ett Eksjöhus o dom har överdrivet många uttag, knappar osv...

Ja de tar ju 1000 kr per spotlight. Jag har 20 st spotlights = 25.000 kr.
Mediauttag = telejack byts till nätverkskabel. Kan det kanske bli 5000 kr merkostnad för dyrare kabel och dyrare jack? Dragningen bör ju vara hyffsat densamme som för ett telejack.

Då är vi uppe i 30.000 kr. 60.000 kr kvar...

Fast som sagt, bäst o lägga ut hela offerten. Läs o se om det känns fel... tänk på att de redan tar 94.000 för "standard" (vad det nu är... i med att allt standard bytts ut eller ändrats på som är noterat i offerterna).

Jag kan ju såklart ha helt FEL :) Men.. 185.000 kr för vad jag får i huset känns det som att AC3-comfort borde ingå...

elektrikerpriser.th.gif
 
Redigerat:
Om du köper materialet själv bör du få större kontroll på kostnaden?
Kanske är det tillåtet att dra VP-rören själv?
Telejack, nätverksuttag osv är väl tillåtet att dra själv?, är ju klenspänning.
 
Räknade till 32 spotlights i din offert.
 
ja du..ser väl inget extremt anmärkningsvärt..
tydligen skulle garaget varit utrustat med en hel porslinspotta i taket och inte mycket mer.
Varför tar dom "3000 för "installation" sovrum 242 och inget i sovrum 243?
Samma med "installation hobbyrum" 9500kr? skulle det varit oinrett annars eller?
Sen är ju "ute" rätt stor också, där ingår väl egentligen noll i en standard.

Nu utför jag mest arbeten själv så räknandet ligger sällan på mig, någon mer insatt kommer garanterat tycka till så småningom.

Men sen apropå du nämner handdukstorken som exempel, jag kan nästan garantera att om du vill köpa den själv billigare så går det bra, då kanske du får betala en femhundring eller så för kabeldragning och montage bara. Likaså armaturerna i garaget går garanterat också att få billigare.

Tänk bara på att då är garanti biten helt på ditt ansvar, ingen elektriker i världen vill ta ansvar för något man inte köpt själv.
Billigt och skräp är 2 uttryck som ofta går hand i hand ;)
 
Johnny Viking skrev:
Ja de tar ju 1000 kr per spotlight. Jag har 20 st spotlights = 25.000 kr.
Mediauttag = telejack byts till nätverkskabel. Kan det kanske bli 5000 kr merkostnad för dyrare kabel och dyrare jack? Dragningen bör ju vara hyffsat densamme som för ett telejack.

Då är vi uppe i 30.000 kr. 60.000 kr kvar...
Offerten är ju väldigt detaljerad så bara att läsa innantill vad det är som kostar vad?

Där är ju liiiite mer än 20spottar och ett mediauttag på offerten om man säger så..
 
Hehe !Jaa... det var ju det. Har iaf gjort ett eget korrigerat excel med minskat antal spottar och tagit bort ett antal saker. Samt prat med Eksjöhus så visade det sig att en del saker var taget dubbelt för som redan ska ingå i standard.

Så är nere på 51.000 kr nu vilket är mer humant.

I övrigt har jag väl min mensperiod som gör jag blev onödigt sur... =) haha. Haft lite för mycket "emot" på sistone.
 
Redigerat:
dimmer 630 i badrum, tok dyrt.

Va det svensk standard från början?
 
jag vet inte ens vad du pratar om. Eksjöhus iaf o jag vet inte vad för typ av standard har egentligen.
 
Johnny Viking skrev:
[bild]
Priserna i denna offert du fått. Är de inkl eller exkl moms?

Tycker överspänningsskydd på inkommande för 2tusen nånting lät billigt som sjutton.. undra vad de är får nåt dom sätter?

Spottarna.. är de 230V spottar inkl. skyddspotta?
 
I avtalet du har skrivet ihop med hustillverkaren.
Vad står det om el uttag mm i den?

Står det el enligt svensk standard. (SS xxx xx xx) ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.