Hej!
Ska ansluta el till vårt blivande fritidshus/tomt och enligt Vattenfall kostar det ca 38000kr och då ingår 200m. När vi ska beställa är offerten på 73000kr med hänvisning till att man räknar från närmsta mätstation. Enligt en kollega på Svenska kraftnät är det fel man ska betala från närmsta anslutningspunkt vilket är kabelskåpet på andra sidan gatan. Någon som har en aning eller vet vad som gäller? Ska finnas något EU-beslut på detta enligt kollegan
//Magnus
 
Jag tror att vattenfall iallafall hade rätt. Men det kan ha kommit regler nyligen. Kan inte din kollega peka ut vilken regel han syftar på?
 
  • Gilla
Bosseshus
  • Laddar…
Det är kabelskåpet på andra sidan gatan/vägen som gäller och är det ett skåp så är det inte ett gammalt nät, utan rätt nydraget. Kraften finns där.
 
  • Gilla
Bosseshus
  • Laddar…
Dels be kollegan förklara närmare, men sedan ställ frågan till Vattenfall.

”Jag fick uppgift (av Adam Adamsson) att den här anslutningen skulle kosta X kr, när jag vill beställa får jag priset Y kr. Från bekanta får jag besked att den underliggande beräkningen för Y möjligtvis är felaktig baserat på regelverk Z, kan ni förklara närmare vad skillnaden i prisuppgifterna kommer av och hur beräkningen är gjord?”
 
  • Gilla
Bosseshus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.