Hej!

Håller på att bygga om ett badrum 12-13m2 funderar på om det skall vara el eller vattenburen golvvärme, har värmepump som är 1år gammal är därför sugen på vattenburen men hantverkarna som skall hjälpa till säger att jag aldrig kommer tjäna in det.

Hur räknar de?


Hjälp mig!
/Jonas
 
  • Gilla
alexander___
  • Laddar…
Har du radiatorer i huset är det en del som behövs. Har du golvvärme i huset, hade jag kört med golvvärme i badrummet.
Annars kan det verkligen vara problematiskt /prismässigt.
 
kamilenski skrev:
Har du radiatorer i huset är det en del som behövs. Har du golvvärme i huset, hade jag kört med golvvärme i badrummet.
Annars kan det verkligen vara problematiskt /prismässigt.
Jag har blandat, både och som det är idag. dock ingen elvärme någonstans, elen blir inte billigare heller har jag svårt att tro. Så jag vill ha lite beräkningsexempel att utgå från så jag kan välja alt ställa hantverkana mot väggen eller relevanta frågor till dem.

Som ingenjör försöker jag ju räkna på den verkliga kostnaden. dvs MAX vad det kostar vid
full drift i bägge fallen för att se om det går att räkna hem vatten eller ej. Men vad kostar
det i praktiken.
 
Vill du slippa bestämma dig kan du lägga vattenburen golvvärme med el-patron (på typ 300-400W) för att köra när du inte har igång VP'n. Då får du god driftsekonomi på vintern och bra komfort på sommaren.
 
Om Du inte har nån el-värme idag finns väl ingen anledning att dra in det heller? Vattenburen golvvärme har vi i ca 1/3 av huset och det är fantastiskt skönt och bekvämt jmf med radiatorer men förmodligen kostar det så pass mycket i installation och drift att det är så hantverkarna tänker men dom tänker bara på pengarna då, inte på komforten :)
 
gustavk skrev:
Vill du slippa bestämma dig kan du lägga vattenburen golvvärme med el-patron (på typ 300-400W) för att köra när du inte har igång VP'n. Då får du god driftsekonomi på vintern och bra komfort på sommaren.
Jaha / Och vad kostar den lila manicken? Då menar jag bara shunten, pumpen, termostate, elpatronen?

Då hade jag satsat på vanlig el.
Det kvittar om man värmer med direktverkande el i golvet eller via vattnet. Det krävs lika mycket energi. Har man däremot återvinning i pannan, bör man satsa på vattenburet från pannan. Ska man utrusta slingorna med sep shunt+++ bör man överväga vanliga elslingor.
Dessutom är det skilnad mellan slingor o slingor.
Ska man köra dessa som full eller komfortvärme?
 
gustavk skrev:
Vill du slippa bestämma dig kan du lägga vattenburen golvvärme med el-patron (på typ 300-400W) för att köra när du inte har igång VP'n. Då får du god driftsekonomi på vintern och bra komfort på sommaren.

Det är ett sådant system jag vill ha, men hantverkarna även vvs firman säger att det inte kommer löna sig eller betala sig att installera och driva utan att det är billigare att köra på EL värme i badrummet. Men jag vill inte hålla med dem. Vad kan man räkna med att ett elgolv drar i effekt under en månad. Tror inte elen blir billigare utan dyrare. Hur länge håller då deras resonemang att det är billigare 1år 10 år eller kanske håller det inte alls?

Kostnaden för att pumpa runt vattnet har jag ju redan tror att skillanden på vad värmepumpen får jobba eller inte jobba på ett golv på 12m2 extra eller inte är mindre 1 månaden än vad det kostar att köra elen.
 
Måste man alltid välja det billigaste alternativet då? Jag vet uppriktigt sagt inte om vi tjänar eller förlorar på golvvärmeinstallationen men vi valde golvvärme för att vi dels ville värma huset dels ha det så komfortabelt och praktiskt som möjligt, inte för att tjäna in pengar.
 
Jan-Å skrev:
Måste man alltid välja det billigaste alternativet då? Jag vet uppriktigt sagt inte om vi tjänar eller förlorar på golvvärmeinstallationen men vi valde golvvärme för att vi dels ville värma huset dels ha det så komfortabelt och praktiskt som möjligt, inte för att tjäna in pengar.
Nej självklart behöver man inte det men i detta fallet är det bestämt att det skall vara golvvärme. Frågan som är ställd är rent ekonomiskt baserad.
Skall jag låta min 1år gammla Markvärmeanläggning la 150 kkr driva badrummet (12m2) med vatten eller skall jag som hantverkaren föreslå driva mina 12m2 med EL.

Mitt resonemang är att det är helt galet att göra som han säger i mina beräkningar skulle det på 180dygn vara knappt dubbelt så dyrt med EL mot vatten. I det fallet skulle ju Vatten vara klart lönsamare i längden.
 
_ap_
Självklart vatten. Det behöver ingen räkna på.
 
Ptja76 skrev:
Det är ett sådant system jag vill ha, men hantverkarna även vvs firman säger att det inte kommer löna sig eller betala sig att installera och driva utan att det är billigare att köra på EL värme i badrummet. Men jag vill inte hålla med dem. Vad kan man räkna med att ett elgolv drar i effekt under en månad. Tror inte elen blir billigare utan dyrare. Hur länge håller då deras resonemang att det är billigare 1år 10 år eller kanske håller det inte alls?

Kostnaden för att pumpa runt vattnet har jag ju redan tror att skillanden på vad värmepumpen får jobba eller inte jobba på ett golv på 12m2 extra eller inte är mindre 1 månaden än vad det kostar att köra elen.
Detta system ca 10 000! Elkablar ca 2500.
Du kommer aldrig räkna hem det! Bara värme/shuntgruppen kostar ca 7000!
Hade du däremot kopplat in rören enbart mot pannan hade du kunnat räknat hem det.
 
_ap_
Personligen tror jag att värmepumpar blir morgondagens "direktel", att år 2010 börja lägga
elslingor istället för vatten anser jag vara vansinne.
El är, och kommer alltid vara dyrare när man behöver det, på vintern.
Det gör många gånger att dom kalkyler man gjort på sommaren inte riktigt står sig mitt
i smällkalla vintern.
 
Vattenburet går hem endast om den kopplas direkt mot pumpen! Ej med egen elpatron.
 
Nu är det ju så att du nödvändigtvis inte behöver en shuntgrupp för att ha vattenburen värme på 10m2 badrum.

Själv la jag en Ø12mm pexslang i flytspacklet och kopplade den direkt på radiatorkretesen via en radiatorventil med termostat och givare på badrumsväggen.
Eftersom jag aldrig har över 40 grader i framledning funkar detta system perfekt.

Installationen gjorde jag själv och materialet kostade max 600kr.

Sommartid har jag dock ingen golvvärme i badrummet, vill jag ha det så får jag köra ut lite "underhållsvärme" från fjärrvärmecentralen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.