Sitter här med vår kalkyl i högsta hugg och kan inte låta bli att bli lite nyfiken på vad ni andra har betalt för el- och VVS installation?? Någon som har lust att dela med sig? (inklusive vad som gjorts, hur stort hus etc).

Vi har ej fått ett klart besked på vår kostnad än, så därför kan jag ej ge er den, men det skulle vara väldigt intressant att veta vad ni andra betalt så man har lite att jämföra med. I alla fall lite mellan tummen och pekfingret.. det behöver ju inte vara exakt belopp.

Tack på förhand!
 
Lite svårt att svara på den fråga.
Det beror mycket på vad man väljer.
Vi har t ex valt att ha IHC system för el. Det gör att det kostar en del mer.

Första offert vi fick då var 60000 + moms. Huset är totalt 226m2. Nu blir med IHC dyrare beroende på vilka delar man väljer.

VVS har vi inte fått något pris, vi går på löpande räkning (kompis till sambon).
 
Tack Sweli. Jo, visst är det en lite svår fråga att svara på... det beror ju förstås på vad man väljer och så ::)

Vi går också på löpande räkning både vad det gäller el- och vvs eftersom det är "kontakter" vi har. Men nackdelen är ju då att man inte har så bra koll på vad det kommer att hamna på. Vi har bett dem ge oss ett cirkapris iallafall så vi har lite att gå på (dvs något att skriva i produktionskalkylen), så vi hoppas på att vi får det snart.

Min sambos chef har sagt att han betalade 80.000 kr för en elinstallation i sitt kök - ett enda rum!! och då höll jag på att smälla av! Jag undrar verkligen vad han valt för grejor då.... ???
 
Han kanske menade med alla dyra kristallkronor och spotlights ;D

Med el-firman som vi kommer att anlita fick vi ett max-pris.
Nu har vi valt att ta bort LexComHome för nätverk.
Jag kommer att installera trådlös nätverk, men det gör jag själv.
Min sambo kommer att installera tele och tv, så vi kommer undan med en hel del installationskostnader.

Det finns en kille här som har fått pris på 60000 för el-installation med IHC, det låter otroligt billigt.
Jag diskutterade idag med min el-installatör och han tyckte också att det var otroligt billigt.

Om du söker IHC här på forumet hittar du säckert den tråd.

Under vilka omständigheter som helst, för en vanligt el installation ska du inte betala mera än 60000 ex moms!
Och detta för ett hus som är 230m2 !

När dom lämnar offert, räknar dom per /m2.
 
*hihi* Ja man undrar ju om det är guld i spottarna eller ;D

Tack igen Sweli :D
Jättebra att ha lite att gå på iallafall.
Vårt hus är ju lite mindre dessutom (165 kvm).
El-gubben ska få dra el, tele och TV åt oss. Nätverk drar jag själv. Vi ska prata med honom ikväll igen så får vi se vad han säger om ca-pris...

 
Vore intressant att få höra vad ni kommer att få ge för 165kvm, är själv intresserad av den storleken av hus.
 
På tal om ett kök för 80000...
Marge, tro inte på allt vad du hör. Det finns människor som gillar att skryta t o med när dom har blivit blåsta ;D ;D ;D

Jag berättade för min el- installatör och han skrattade, sa att såna priser bara om man väljer guldtråd i golvärmen ;D ;D ;D

Ändå vet jag att min el-installatör är dyrare än andra.
 
Thomas, den förklaringen var för att inte få en massa människor som frågar dig om du kan ställa upp ? ;D

Det låter ganska dyrt i materialkostnad. Vårt hus är på 230kvm och vi fick offert på material + installation, totalt 60000 ex moms. Vi gör ingenting själva.
Ingår utebelysningen och allt.
Exklusive armaturer förstås.
 
Ja jag tycker också det låter lite dyrt Thomas....
Så därför undrar jag lite vad är det för grejor du ska ha?

Vi ska få ett cirkapris av vår elektriker i dag, så då har jag lite att jämföra med sen. ;D
 
Thomas, elritningen gör vi själva. Det är ingen "färdigt paket"
Vi har ritat huset och bestämd var kontakterna ska sitta.
Så priset vi fick var för den installation.

Nu kommer inte priset att stanna där, för att vi utökade med IHC system, och det är ganska dyr.

Vet du var man kan köpa IHC produkter?
Jag tycker att det är väldigt dyrt hos Allsel.
 
Vår VVS-gubbe hörde av sig igår. Han uppskattar kostnaden till 20.000 + moms (vi tänker ha löpande räkning) inkl. material.

Detta är för dragning av rör till toalett- och andra avlopp i huset samt för vatten till kök, toaletter, dusch, bad, tvätt. Alla rör är alltså redan dragna fram till huset.

Dyrt, billigt eller normalt??
 
Kopplar han in kranarna och avloppen när väggarna är klara för det priset...?
 
El kostnaderna vi har fått från husleverantörerna varierar mellan 50-80 kkr, de flesta ca 60 kkr (170-190 kvm hus).

Offertpriserna är på intet sett bindande för husleverantörerna. De som ger låga priser på el installation kan det vara ett medvetet sätt för att ge sken av att vara billig? För att sedan ge det riktiga priset när man undertecknat för köp?

Jag tycker det är märkligt att när man frågar om de står för sin offert så säger de nej. Entreprenader förhandlar man om efter underskrivet avtal hävdar flera säljare. Ett snack jag inte tänker gå med på. Jag råder Er att fråga om de står offerten eller om det är ett schablonmässigt riktmärke de gett för kostnaden.

Ett riktmärke jag fick från Anebyhus var 350kr/kvm för el installation.


 
KarlXII -> Nix, vi kopplar in kranar, toalett och sånt själva. Han drar rören och fixar så att det sticker ut kopplingar i golv och väggar för det priset. ;)

Jonas_O -> Vi bygger lösvirke i egen regi, dvs ingen hustillverkare inblandad. Dock intressant att höra att husleverantörernas prisuppgifter varierar mellan 50-80 kkr....
 
Intressant är också att leverantören som offererade priset 80 kkr gjorde det för oinredd vind. De andra levererade offert för hela huset. Kan dock nämna att samma leverentör offererade ett pris på grunden som var ca 80% dyrare än snittet av de andra leverantörerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.