Jag kollar på väldigt mycket engelska byggprogram på bland annat TV8. Det jag alltid förundras över är hur billigt det är för dem att renovera kök/badrum. Hur kan det komma sig? Ofta budgeterar de för kring 3000 pund och så för de ett helt nytt badrum utfört av hantverkare. När något liknande i Sverige ofta skulle gå på långt över 100000:-. Något mer som har erfarenhet hur det fungerar där eller lagt märkte till hur billigt det brukar vara där? Visst om det var en hel del i skillnad men ofta är det extrema skillnader i summor jag ser.
 
Du har även noterat avsaknaden av tätskikt?
 
Som sagt, byggstandarden där, när det gäller saker som tätskikt eller annat för att förhindra fukt skador, lyser i det närmaste med total avsaknad.
 
Har också reagerat flera gånger på det. Samtidigt verkar de inte ha några som helst krav när det gäller fukt/våtrum & el eller annan bygg standard som vi har i Sverige.

Såg ett av programmen där de skulle renoveras och sedan säljas. Så fick de rekommendationen att riva ut golvet i badrummet och sedan la det ett laminatgolv istället.

I ett annat program så hade de problem med fukt & mögel i källaren, då körde de med målartvätt och lade sedan heltäckningsmatta på golvet. Väggarna fick bara ny färg.
 
Såg en gång att det var en tråkig "board" med kakel i ett badrum då tog de helt enkelt bara bort den raden och drog dit några nya plattor. Det såg ut lite att det var ett jobb som vem som helst egentligen kunde göra. Även om det nu var hantverkare som gjorde det den gången.
 
Sätta upp kakel är ju ingen jättestor kostnad, behöver man sen inte en hel hög med dyra certifikat och utbildningar så blir ju timkostnaden lägre.

Jag har varit en hel del i Kina, där finns helt otroligt fina badrum, men... man kaklar direkt på gips eller betong, inget tätskikt, man fogar inte mellan plattorna utan sätter dem kant i kant,i flera fall limmar man upp kaklet istället, elen det gör plattsättaren med, när taklampan dog i senaste lägenheten jag hade så lyfte jag på skivorna i taket för att ta ner fixturen, då hade man skarvat fast fixturen med eltejp, som hade lossnat och låg emot hela stålramen för takplattorna, det var ju bara ren tur att jag inte tog i stålramen.

Som sagt, slänga upp lite klinker går väl hyfsat snabbt och billigt om man inte behöver fundera på några som helst regler eller förarbete.
 
Som exempel, från ett par år sedan då jag bodde där.

När jag till sist hade tröttnat på att försöka undvika att få vatten på väggarna i duschen - som var gips målad med vattenbaserad färg. Och gick till byggvaruhuset för att köpa någon slags fukt barriär för att åtgärda problemet med väggar i duschen som suger vatten.

Tittade de konstigt på mig, skakade på huvudet över att det skulle vara något problem, och kom med en flaska trälim (PVA). Med rådet att blanda ut med vatten och måla på för att försegla färgen.

Inte riktigt den byggstandard i våt utrymmen en svensk är van vid.

Men väldigt billigt, ett par kronor så har du fuktbarriär för dusch långt utöver vad byggstandarden kräver.
 
Redigerat:
Det måste ju vara fuktskador i varenda engelskt badrum om det är som ni skriver.

Eller är vi för mesiga i Sverige?
 
Mögelpåväxt är väldigt vanligt. Och räknas inte som ett problem. Mer en attityd av när väggen blir för svartprickig är det bara att skrubba väggen med klorin. Och problemet är löst! tills nästa månad, då prickarna har kommit tillbaka.

Men, till saken hör väl kanske också att jag envisades med att duscha. Inte ligga och plaska i badkaret. Som var den tänkta användningen av badrummet.
 
hantverkare1 skrev:
Det måste ju vara fuktskador i varenda engelskt badrum om det är som ni skriver.

Eller är vi för mesiga i Sverige?
Nu svarar jag för det jag sett i Kina, vilket verkar vara ungefär byggt på likvärdigt sätt.
Ja det är väldigt mycket skador, men ingen bryr sig, det är så mycket mögel, hur löser man det, jo man duschar med sandaler på sig, tex

Jag tror mycket beror på at vi här hemma har trä i husen i större utsträckning, i Kina så är allt betong och man har reglade tak i plåtkonstruktioner så grannarna ser aldrig skiten...
 
En släkting till mig som bodde i England några år berättade för "sin byggare" (de köpte ett nybyggt hus) hur vi gör våtrum i Sverige. Byggaren blev aldeles chockad. Han menade att om vi hade helt täta golv, var skall då vattnet ta vägen när det blir översvämmning från golvbrunnen...
 
Samma logik som gör avloppsrören på utsidan av huset så vanligt. För då är det lättare att smälta isproppar när rören fryser. Om de sitter inne i väggen kommer man ju inte åt dem.
 
Byggarbete är en riktig låglönebransch i många länder, och så verkar det vara i England också.
 
hantverkare1 skrev:
Eller är vi för mesiga i Sverige?
Nej, men våra regler är överdrivna åt andra hållet istället :D
 
AndersMalmgren skrev:
Nej, men våra regler är överdrivna åt andra hållet istället :D
Det beror nog mycket på att vi bygger med trä i större utsträckning, för nog är det en hel del fuktskador ändå, om hela huset är i betong så gissar iaf jag på att skadorna från ett badrum som också har avloppsledningarna på utsidan av huset blir helt annorlunda mot ett trähus med avloppet draget i stommen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.