Hej!

Vad kostar det att höja innertakshöjden från t.ex. 2400 mm till 3000mm på nedervåningen i ett tvåvåningshus när man bygger ett nytt standard hus typ myresjö eller Eksjö?

/Juhlin
 
Att bara höja taket brukar inte vara så dyrt, däremot tillkommer kostnaden för högre fönster, vilket kan vara nödvändigt/önskvärt om man vill ha lite proportion på kåken. Speciellt om ma ska höja så mycket som du föreslår.

/fredrik W
 
Låter rimligt. Tack för svar
 
De flesta husleverantörerna har oftast två takhöjder att välja på (förutom ryggåstak, förstås). Götenehus har 240 och 270. Att få 270 på ett plan om 126 kvm kostar ca 35000 kr (inkl alla fönster m.m).

Myresjöhus har också två alternativ, jag minns dock inte vad det var. Eksjöhus har 240 och 260 att välja på om jag inte minns fel, och det kostar som GH.

:)
 
Snailman
Hur mycket högre brukar man göra fönstren om man ökar från 2.40 till 2.70?
Är det även högre dörrar?   (fönstren brukar väl monteras så överkanten är i samma höjd som dörren?)

(Funderar själv på att göra 2.70 i höjd men har inte forskat så mycket i ämnet ännu)

(gipsskivor finns ju även i 2.70 så då kan man slippa en extra skarv, men liggande 1.20 skivor går ju inte jämnt upp längre)
 
Hej, om man ökar takhöjden från 2,40 m till 2,70 m bör man även öka höjden på fönstren med 30 cm för att det skall bli snyggt. Fönsterdörrar (altandörrar) ökas på samma sätt t.ex från normala 2,10 m till 2,40 m. Ovanför entrédörrar som är 2,10 m kan man om man vill sätta ett s.k överljus (fast fönster) som är 0,3 m högt.
 
Snailman
Ok, tackar för svaret, får se hur det tar sig ut, när jag väl stoppat in huset i cad-programmet :-? (tror jag behöver lite mer ljus i hallen så det blir nog bra med ett överfönster)

Hoppas trådskaparen oxå har lite nytta av mitt 'parsiterande' på tråden bara :surprised:
 
ejuhlin skrev:
Hej!

Vad kostar det att höja innertakshöjden från t.ex. 2400 mm till 3000mm på nedervåningen i ett tvåvåningshus när man bygger ett nytt standard hus typ myresjö eller Eksjö?

/Juhlin
Hejsan!

Vi har 2.70 på entréplan - det kunde inte Eksjöhus erbjuda, så de gick fetbort.
Deras fabrik tillverkar inte element med den höjden...

// Snäckan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.