Nu är det såhär att det har skett en olycka med min induktionshäll, det som har hänt är att jag har stött till kanten på glaset så att det har blivit en spricka över 1/4 del av hällen plus att där är ett ställe i kanten där det inte finns något glas på , ca 1x1cm.

Jag gjorde en skadeanmälan på internet för någon månad sedan men eftersom det tog en rätt bra tid ringde jag dem idag. Då hade de visst glömt att skicka ut någon lapp till mig men det jag skulle göra var att ta hem en reparatör/serviceman och sedan återkomma.

För det första är vad kostnaden för det här kan hamna på? Antar visserligen att det kommer ingå i försäkringskostnaden sedan om jag får pengar för hällen. Nu är jag lite tveksam bara om själva hällen kommer ingå i min vanliga hemförsäkring och att de bara kallar det "vårdslöst handlande" eller liknande och nekar ersättning. Då lär jag ju själv få pynta för den jag tar hem hit.
 
Om du inte har drulleförsäkring är väl frågan om du kommer få någon ersättning alls - har du däremot det ska det ju täckas utan problem.

Nu vet jag inte hur det är med vitvaror, men när jag klantat till det med andra elektriska prylar tidigare har jag helt enkelt åkt in till närmaste serviceställe, förklarat problemet/skadan och fått de att fylla i rapporten. Aldrig varit några problem, så det kan ju löna sig att prova först - detta borde då vara helt kostnadsfritt.
 
Nej, jag har ingen drulleförsäkring utan bara en vanlig bostadsrättsförsäkring. Min tanke är att ringa servicestället som har hand om det märket jag har. Det gjorde jag vid köpet av spishällen då den inte fungerade korrekt. Får ringa dit och se, vet inte hur det fungerar men försäkringsbolaget behöver bara få veta att hällen inte går att reparera och inte den direkta händelsen bakom.
 
Utan drulle (allrisk) försäkring tror jag inte du får nåt för skadan. Ledsen.
 
Nej, jag är inte heller så säker på det. Förhoppningsvis så skriver serviceteknikern att det var en uppkommen spricka i hällen:). En häll borde ändå klara av att det ställs något på kanten kan man tycka. Men det är fortfarande ingen som vet vad en servicetekniker brukar debitera för att komma och kolla på det? En timmes debitering för att han kommer in och kollar på den och sedan vänder är jag inte vidare sugen på.
 
Vet inte priset. Tag foto och gå till servicebutiken!
 
Det var ett smart råd, ska fota lite bilder och gå dit. Problemet är bara att firman är ganska liten, vad jag kan minnas är det bara 3 stycken som jobbar där och deras besökslokal är egentligen inte deras utan en vitvarukedjas lokal. Gäller bara att ha lite tur att någon är där och tar sig en kopp kaffe när jag kommer.
 
Vid jordbävning har min klocka rasat ner från fläkten och orsakade en spricka!
Det var bara att maila fotot till försäkringsbolaget! Med en tidning bredvid. Så att dom kunde se att det var den dagen...

Men jag har allrisk..
 
Göran.W
Jag tar 750kr för ett hem besök sen finns det både något billigare och dyrare.
Det är inte omöjligt att det går att få på hem försäkringen för hällar kan spricka av sig själv.
Säger du att du själv orsakat skadan är det nog kört om du inte har drulle.
Det första du ska göra är att skaffa en blanket maskin skade anmälan som service killen kan fylla i när han är där och inte vänta till efter som försäkrings bolaget vill för det skapar bara en massa mer arbete för service killen och kunden.
Själv åker jag inte ut från dom fått hem blanketen för att slippa skriva ner alla uppgifter på en lös lapp tills kunden kommer med lappen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.