Har skissat fram ett eget fritidshus som nu skall föras över på skalenliga ritningar.
Till det behöver jag anlita en konstruktör. Är det någon som har ett hum om vad detta kan kosta?
Allt för ett bygglov skall godkännas. ej stadsplanerat område, men det behöver vara ordentliga underlag.:confused::confused:
 
Vet ej riktigt, men jag frågade min bekanting, som är arkitekt, vad han hade debiterat för jobbet han gjorde gratis för mig, om det varit en "vanlig" uppdragsgivare.

50-60 tusen sa han.

Det var ett vanligt enplanshus + litet garage + litet uthus + nybyggnadskarta osv.
Och det mesta designarbetet gjorde jag nog själv.

Så det kostar nog en slant.
 
Det låter som mycket arbetstimmar, Kan det vara så att han konstruerade hela projektet för det priset.
För min del handlar det om att få ner projektet på en godtycklig/godkänd ritning. har själv konstruerat projektet.

Man kanske skall sadla om, låter lönande.
 
Ska det bara "ritas av" fast i CAD eller motsvarande så låter 50-60 tusen som väldigt mycket. Någon som gör detta jobbet bör inte kosta mer än ca 800 kr/h. Jag skulle tippa på att det är 3 dagars jobb eller så beroende på detaljeringsgrad. Rör det sig om installationsritningar också så kan nog 50-60 vara rimligt, men i övrigt så tycker jag att runt 25-30 är mer lagom.
 
Håller med, låter nästan rimligt. Om vederbörande kan sin CAD och skall hjälpa till med Situationsplan, planritning, fasadritning, Sektionsplan borde det inte ta mer än 2-3 dagar. Då jag har alla mått och dyl. specificerat.

I runda slängar ca 15,000:- borde vara rimligt ?
 
3 dagars jobb á 800 kr/h blir ju ca 20 000 kronor så räkna med det så det inte blir någon glädjekalkyl. Det gäller ju dock att få tag i någon som har ett vettigt timpris. Skicka ut en förfrågan till lite olika kontor och se vad de säger samt vad de tror om tidsåtgång.
 
  • Gilla
4you
  • Laddar…
4you skrev:
Det låter som mycket arbetstimmar, Kan det vara så att han konstruerade hela projektet för det priset...
Nej, det mesta designjobbet var gjort.
Jag hade helt enkelt knyckt planlösningen från ett kataloghus, och modifierat en del.
Så gör väl alla?
Och jag tyckte själv att det lät som mycket pengar, men hade inget skäl att ifrågasätta siffrorna.

Man skall ej skåda given häst i munnen heter det ju :)
Kanske han helt enkelt överdrev för att verka generös.

PS
Men jag vi inte låta sådan egentligen.
Han gjorde mycket bra och genomtänkta ändringar på min "råritning".
Resultatet blev kanon. Skulle inte vilja vara utan hans insats.
Och han hade >40 års erfarenhet från små och stora byggprojekt.
 
Redigerat:
  • Gilla
4you
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Kanske han helt enkelt överdrev för att verka generös.
Ganska troligt, ja.
 
Om jag minns rätt från min skoltid borde det gå att göra på 1 dag. 8x5-600 = 4-5 tusen.
Då får du såklart ingen profilerad arkitekt, men en färsk Cad-are är mer än duktig nog för jobbet om du har ett bra underlag.
 
4you, du har PM
 
pjon skrev:
4you, du har PM
Tror bestämt att TS problem löste sig där :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.