Jag har precis köpt upp en obebygd granntomt och funderar om någon vet vad det skulle kosta att slå ihop den med min nuvarande fastighet? Är det lantmäteriet som jag skall kontakta? Vad händer med taxeringsvärdet?
 
Det är lantmäteriet som du ska kontakta och taxeringsvärdet kommer att påverkas och bli högre. Hur mycket högre går att räkna ut, hur du ska bete dig kan skatteverket hjälpa dig med.

Ska du bygga på den obebyggda fastigheten? Kanske kan det vara smartare att ha två separata fastigheter?
 
Nej, men jag tänker eventuellt bygga ut huset på "huvudtomten". Tänkte bara om en sammaslagning skulle öka möjligheten till bygglov. Har en tomt på 1900kvm med huset + den nya tomten på 1300kvm...
 
Det låter spännande. Som sagt så är det lantmäteriet för sammanslagning och skatteverket för taxeringsvärdet.
 
Om man slår ihop två byggbara tomter skulle jag tro det totala taxeringsvärdet minskar jämfört med de två självständiga tomter. I fastighetstaxeringen fastställs områdets "areal för normaltomt". Avvikelser från detta påverkar INTE taxeringsvärdet "linjärt". Små tomter taxeras alltså högre än stora räknat per kvadratmeter.
 
billy_baver skrev:
Om man slår ihop två byggbara tomter skulle jag tro det totala taxeringsvärdet minskar jämfört med de två självständiga tomter.  
Jag provade räkna på det totala taxvärdet på skatteverkets sida. Resultatet blev att ca 50% av den nya tomtens taxvärde påfördes värdet!
 
Då är det mest ekonomsikt att slå ihop fastigheterna, i alla fall över tiden. Har du fått uppgifter på vad en sammanslagning skulle kosta?
 
Lantmäteriförättningen brukar gå på 10-15 tusen, fastighetstaxeringen blir lägre efter sammanslagningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.