Hej, har sökt i forum och på web men det är svårt att hitta kostnadsuppgifter så jag prövar här om ngn gjort samma resa som vi ska göra. Det handlar i grund och botten om att vi vill verifiera de offerter vi fått, så de är rimliga. Av olika skäl kan vi inte göra något själva så jag önskar inte tips om att göra saker själv. Vet att det blir tokdyrt men har inget val.

Vi behöver totalrenovera del av en källare på soutteränghus från 1939. Golvet ska bilas ur, grävas ur, på med EPS, armering, golvvärme. Det rör sig om cirka 40 kvadrat. Vi ska flytta en toalett och då installera dusch i samma utrymme, spackla och måla alla väggar, tak glesas på med gips och spottar. Så mkt som möjligt av rör och el skall byggas in. En del av utrymmet är tvättstuga. Vi har bergvärme där pumpen står i tvättstugan, den ska inte bytas ut.

Vad skulle ni säga är marknadsmässig kvadratkostnad för ett liknande arbete? Medveten om att badrum kan kosta vad som helst men hoppas på lite tips där avvikelser/förutsättningar anges.

Med förhoppning om svar, och då tack på förhand
 
J jelg skrev:
Hej, har sökt i forum och på web men det är svårt att hitta kostnadsuppgifter så jag prövar här om ngn gjort samma resa som vi ska göra. Det handlar i grund och botten om att vi vill verifiera de offerter vi fått, så de är rimliga. Av olika skäl kan vi inte göra något själva så jag önskar inte tips om att göra saker själv. Vet att det blir tokdyrt men har inget val.

Vi behöver totalrenovera del av en källare på soutteränghus från 1939. Golvet ska bilas ur, grävas ur, på med EPS, armering, golvvärme. Det rör sig om cirka 40 kvadrat. Vi ska flytta en toalett och då installera dusch i samma utrymme, spackla och måla alla väggar, tak glesas på med gips och spottar. Så mkt som möjligt av rör och el skall byggas in. En del av utrymmet är tvättstuga. Vi har bergvärme där pumpen står i tvättstugan, den ska inte bytas ut.

Vad skulle ni säga är marknadsmässig kvadratkostnad för ett liknande arbete? Medveten om att badrum kan kosta vad som helst men hoppas på lite tips där avvikelser/förutsättningar anges.

Med förhoppning om svar, och då tack på förhand
Om du tagit in flera offerter så sitter du på bäst info av alla vad det ska kosta.

Lycka till!
 
B ByggPlankan skrev:
Om du tagit in flera offerter så sitter du på bäst info av alla vad det ska kosta.

Lycka till!
Tack för svaret. Problemet är att den så kallade "spreaden" är orimlig mellan billigaste och dyraste offerten och i detta fall tror jag inte på ngt sorts medelvärde. Jag vill hitta ett seriöst pris med en seriös byggare, och därmed göra en rimlighetsbedömning av någon som varit med om liknande renovering själv.
 
J jelg skrev:
Tack för svaret. Problemet är att den så kallade "spreaden" är orimlig mellan billigaste och dyraste offerten och i detta fall tror jag inte på ngt sorts medelvärde. Jag vill hitta ett seriöst pris med en seriös byggare, och därmed göra en rimlighetsbedömning av någon som varit med om liknande renovering själv.
Den stora frågan är om samma saker ingår i dina offerter?
Att bila ut en källare innebär normalt mycket jobb. Normalt behöver det även grävas ut. Då stöter man inbland på större stenar som behöver spräckas eller lyftas ut.

När detta är klart kan man börja räkna på återställningen. Men får att få fram ett m2 pris behöver man titta på plats för att förstå lite mer vad som faktiskt behöver göras. El och VVS är omöjligt att gissa sig till innan man vet vad som ska göras. Ska nya väggar byggas? Ska Puts på gamla väggar knackas ner och putsas om?

Jag tror aldrig du kommer på ett seriöst m2 pris på detta forum som kan hjälpa dig att avgöra vilken offert som är mest rimlig.

Det är så många faktorer som påverkar priset.
 
B ByggPlankan skrev:
Den stora frågan är om samma saker ingår i dina offerter?
Att bila ut en källare innebär normalt mycket jobb. Normalt behöver det även grävas ut. Då stöter man inbland på större stenar som behöver spräckas eller lyftas ut.
När detta är klart kan man börja räkna på återställningen. Men får att få fram ett m2 pris behöver man titta på plats för att förstå lite mer vad som faktiskt behöver göras. El och VVS är omöjligt att gissa sig till innan man vet vad som ska göras. Ska nya väggar byggas? Ska Puts på gamla väggar knackas ner och putsas om?

Jag tror aldrig du kommer på ett seriöst m2 pris på detta forum som kan hjälpa dig att avgöra vilken offert som är mest rimlig.

Det är så många faktorer som påverkar priset.
Samma saker ingår och det är just därför jag frågar här för att få ett riktmärke från personer som gjort samma sak. Jag är medveten om de olika stegen och vad som påverkar på ett ungefär. Kakel, klinker och diverse inredning brukar vara lättare att exkludera. Jag tänker positivt och att det finns folk som kan hjälpa och då lite kort ange sina speciella förutsättningar för kostnaden. Mer information är alltid bättre än mindre.
 
J jelg skrev:
Samma saker ingår och det är just därför jag frågar här för att få ett riktmärke från personer som gjort samma sak. Jag är medveten om de olika stegen och vad som påverkar på ett ungefär. Kakel, klinker och diverse inredning brukar vara lättare att exkludera. Jag tänker positivt och att det finns folk som kan hjälpa och då lite kort ange sina speciella förutsättningar för kostnaden. Mer information är alltid bättre än mindre.
Har du budget för den dyraste offerten så tar du den firman som du känner dig mest trygg med, kollar referenser och därefter kör löpande fakturering.

alla firmor som tittar på detta jobb måste tänka på riskområden i din källare och safta på med en marginal för att inte stå där och bända Sten och passera offertens tak.

hur tjock sula har du? Är det armering i den? Ska du ner 30 el 40 cm el annat? Blir några lastbilar.

600000kr? Omöjligt att gissa rätt. Läst mig till 5000kr/kvm att bila ur och konvertera till golvvärme. Finare ytskikt och badrumsjobb på det.

vi hade samma tankar men sket i källarn och trycker istället ner/ suger ut luft med ftx och kör en dränering. Sen väntar vi1-2år och kollar vad vi ska göra.
 
En polare tittar på samma omfattning i sin källare från samma tid. Den är ca 60kvm.
Tror de fick offert på 300k för att gräva ur och gjuta nytt golv med golvvärme, 200k för att putsa väggarna. Så med allt Lull lull omkring för att flytta toalett etc. Så ligger du nog på 500-800k iallafall. Hur ser dräneringen av huset ut ? inte mycket värt att göra något inne om fult ändå kommer in utifrån ☺️
 
Vi gjorde ungefär samma sak med ungefär lika gammalt hus på ungefär samma yta. Att bila upp golvet, gräva ur, isolera och gjuta nytt golv med värme kostade runt 100 000 kr med billigast möjliga grovarbetare från östeuropa. Sedan fixade jag själv ytskikt på tak och väggar, lade golv och en massa smågrejor. Därutöver kostade badrummet 145 000 kr.
 
Gjorde samma process, visserligen bara 12kvm. Allt utfördes i egen regi, landade på 110k ink allt.

Nyrenoverat badrum med badkar, tvättmaskin, och inbyggd förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad 12 kvm stort badrum med vita kakelväggar, glasduschvägg och duschhörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Zeke_Varg
  • Laddar…
Snyggt gjort! Får jag fråga vad ni har på golvet? Mkt snyggt



oscarwww oscarwww skrev:
Gjorde samma process, visserligen bara 12kvm. Allt utfördes i egen regi, landade på 110k ink allt.

[bild]

[bild][/QUOTE
oscarwww oscarwww skrev:
Gjorde samma process, visserligen bara 12kvm. Allt utfördes i egen regi, landade på 110k ink allt.

[bild]

[bild]
 
  • Gilla
oscarwww
  • Laddar…
J jelg skrev:
Snyggt gjort! Får jag fråga vad ni har på golvet? Mkt snyggt
Tack.
Bricmate norrvange light grey 60x60 plattor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.