Hej!

JAg ska bygga ett vinkelhus på ca 126kvm 1 plan i trä.
Huset levereras grundmålat och färdigt för målning.
Jag undrar hur mycket färg jag behöver och ungefär vad det skulle kosta!?
Det ska vara en bra kvalitet.

mvh
 
Hur högt är huset och hur många löpmeter är det runt hela huset. Multiplicera höjden med längden och du får fram kvadratmeterytan (arean).

Huset levereras med en transportgrund eller har dom stått och penselmålat hela huset innan? Jag föreslår att du först grundoljar ändträn och alla skarvade ytor. Sedan grundar du hela huset en gång med Trägrund. Efter det så stryker du två lager med akrylatfärg i valfri kulör. När det är gjort kan du lätt koppla av från husmålning i ungefär 12-15 år.

Jag kan tänka mig att det kommer gå åt ca 10 liter grundolja och mellan 40-50 liter grundfärg. Färdigstrykningsfärgen kommer landa någonstans mellan 70-80 liter. Räkna gärna ut lite mer noggrant, detta är grovt räknat. Åtgången av grundfärgen är ca 60kvm/10l och färdigfärgen är ca 70kvm/10l och per strykning.

Skulle tippa på att kostnaden kommer bli någonstans mellan 15000-20000 kronor om du köper riktigt bra färg.
 
Tack för hjälpen!
Det är ett älvsbyhus som ska byggas så det är både skyddsmålat och grundmålat.
Så det ska bara vara för mig att stryka det 2 ggr med den kulör jag vill ha plus att olja alla skarvar o ändträn om jag förstått det rätt! I med att huset byggs redan på fabriken så fixar deras maskiner all grundmålning :)
 
En bräda som åker på ett rullband och får en skvätt färg på sig kan inte kallas grundad. Det är en så kallad transportgrund det där. Det är bara för att trät inte ska ruttna under transport. En sådan grundning håller inte mer än tre månader innan den måste målas över.

Bygger man ett nytt hus kan man ju i lika gärna måla det ordentligt så man slipper byta ut paneler efter ett par tre år.
 
Angående älvsbyhus, våra tre grannar har Älvsbyhus men de har valt helt olika målningsförfaranden:
En granne kommer bara att måla med blå lasyrfärg ett varv, den andra grannen skippade grundfärgen och målar istället två varv med grå färg. Den tredje grannen grundmålade först och har sedan två varv med färg.

Det varierar väldigt mycket hur man ser på målning och älvsbyhus. Det hus som ser bäst ut är ju det som är målat med både grundfärg och därefter färg två varv.
Sedan har två av dem haft problem med att fasadpanelen varit jättedålig, du kunde med händerna plocka bort meterlånga lösa stickor. Och det var ju inte bara en bräda som var dålig, grannen räknade till över 20 st runt om huset. Detta upptäcktes alltså inte vid besiktningen utan uppkom i sommar när brädorna torkade.
 
Har fått en offert från Älsvbyhus själv där vi räknade snittpriset på att måla huset på 20000 :- , ett 1 1/5 plans med 120 kvm yta på bottenplan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.