Vi har en tillbyggnad som i princip är en trälåda som står på murar av Lecablock. Då det är olika golvnivåer i huset vill vi lyfta upp den här tillbyggnaden några decimeter, mura något/några varv till på murarna och sedan låta huset stå på den nya murhöjden. Samtidigt blir det nog någon eller några stålbalkar under det befintliga bjälklaget för att stabilisera golvet lite - det är lite svajigt i nuläget.

Under den här tillbyggnaden är det källare med c:a 2.50m i takhöjd. Det finns inga VVS-installationer i den del som ska lyftas, bara el och den kommer från en egen undercentra - matningen får såklart kopplas loss. Överhuvudtaget får naturligtvis huset kapas loss från resten av huset.

Frågan är, vad kan det tänkas kosta att lyfta huset? Domkrafter/stämp eller kranbil spelar inte mig nån roll egentligen.

Det är mycket som ska renoveras, både utvändigt och invändigt, så det är inte så mycket man behöver vara rädd om.

Storleken på den här tillbyggnaden är ungefär 12x5 meter med källare under hela.

Spontant känns det som att det inte borde vara så dyrt, några lastbilsdomkrafter och stämp borde väl fixa biffen, eventuellt lite förstärkningar här och var så att inte hela konstruktionen vrider sig/skjuvas.

Nån som har koll?
 
C
Jag vet förvisso inte hur en lastbilsdomkraft ser ut, men min spontana tanke är snarare åt flygplansdomkrafter. Oerhört starka, men lätta att flytta med utfjädrande hjul, och dessutom manuella, ingen ström krävs. Dessutom har dom en skruv på axeln som man skruvar ner mot stommen så att det inte kan hända otrevligheter om den skjuter en o-ring på kolven.

Några balkar kors och tvärs under stommen på huset, sen en stålplåt med en påsvetsad mutter att skruva i lyftpunkten för domkraften i, precis där man ska lyfta.

Domkrafterna är dock tunga, så dom får antagligen sänkas ner till källarnivå med någon form av kran eller liknande.

Kan det vara nåt?

(Jag har själv, som en mycket ytlig idé, gått i liknande funderingar, med skillnaden att vi skulle lyft hela huset och sen rivit dom gamla dåligt gjutna betongväggarna som nog snart är 100 år gamla, och gjuta en ny sula längre ner, för att sen mura en ny mur av lecasten att sänka ner huset på. Bara en idé dock, ditt låter betydligt mer genomförbart. :p)
 
Hmm, flygplansgrejer låter dyrt.

Min tanke är att den här trälådan inte kan väga så värst mycket när, speciellt inte eftersom jag ska ha av betongpannorna och allt annat "onödigt" som ändå ska bytas ut. Det är alltså i princip bara stommen och lite spånskivor, möjligtvis fasaden av trä och råsponten på taket. Det borde inte kunna väga så värst många ton.

Ska jag ändå ha dit en kranbil är det nog lika bra att låta den lyfta huset. Jag kanske måste ha en kranbil hur som helst för att få stålbalkarna på plats (några c:a 4.5 meter långa, några kanske upp mot 6m).
 
C
Ja, det är klart, men man ska väl kanske inte köpa dom. Lite beroende på var du bor kanske det finns nån flygteknisk skola i närheten som har en lite större modell av domkrafter att låna/hyra ut under sommarhalvåret när ingen utbildning bedrivs. (Jag har själv gått på en dylik skola nämligen. :p)
 
Jag tror inte att det här är något jag ger mig på själv, utan är nog mer intresserad av vad ett företag skulle ta för jobbet.
 
Du kan kanske lägga en stålbalk under mellanbjälklaget på ena sidan och sedan lyfta med vanliga hydrauliska 12-tons (exvis) domkrafter. Mura sedan ett varv. Sätt ner huset och lyft andra sidan. Stämpa, mura och sätt ner. Vill du gå högre lyfter du den första sidan igen, osv.

Fördelen med att bara lyfta en sida i taget är huset inte står och vinglar enbart på stämparna medan du murar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.