är det någon som har ett hum om hur mkt det kan kosta? vi har färgen redan och den ska målas i två omgångar på vårat normalstora 1½ plans hus med vidbyggt garage. det är säkert svårt att säga exakt men är det någon som har ens en liten aning? vi ska självklart ta in offerter men vill först kolla om det blir hutlöst dyrt... vore jätte tacksam för svar :).
 
Hej
Om inte målaren får sälja dig färgen blir priset högre!!
Runda slängar 28000:- - 30000:-
Anders
Det beror naturligtvis även på vilken färgtyp det är och hur hårt åtgånget det är!
 
Ja det är svårt att lämna pris på telefon ;) Normalstort 1 1/2-plans innebär 38graders taklutning, trägavlar och inga kupor. Garage= platt tak med hög sarg?
Om huset är gammalt, så gäller målningen även fönster och dörrar.
Anders S här ovan har nog lagt sig lite lågt, med tanke på 2 strykningar(men utan fönster o dörrar)
Räkna med uppåt 35.000:-+ moms 25%= Arbetstid 100 tim.

Edit. såg att det var ett nytt hus, och i mitt prisförslag ingår inga fönster eller dörrar.
 
Hej igen!
Såg inte att det var ett nybygge!!
Älsbyhus liksom de flesta andra hus som är frefab. är grundade och ska bara ha 2 ggr med akrylatfärg av GOD kvalite.Ex är Alcro Bestå, Beckers Elit, Teknos Nordica Eco. Dessa färger rätt utförda med rätt underbehandling är det ett ommålningsintervall på upp till 15!!! år. Vårt eget nybyggda Hj-hus är målat med Beckers Elit och gissa om jag tänker hålla koll på färgen!!. Dessa akrylattyper kostar beroende på kulör 1600:- - 1900:- för en 9 litersburk. De flesta tycker;f-n vad dyrt men tänker inte på att det blir runt 100:- om året för att skydda sitt hus.
Hälsningar Färghandlaren Anders
 
hm ja det är ju inte super billgt direkt... får väl göra det själv ändå...
 

Jag fick offerter på mellan 30 00 och 76 000 kr, för fasadmålning så det kan slå ganska mycket....


/Abbe_
 
Hemmakatten
therese82 skrev:
hm ja det är ju inte super billgt direkt... får väl göra det själv ändå...
Men vad hade du tänkt dig att det skulle kosta???

Det tar MÅNGA timmar att måla. Fönster o dörrar är speciellt marigt att måla. Räkna med minst 2-3gånger tiden om du skall måla själv.
 
jag hade väl hoppats på max 15000 kr ;) våra fönster och dörrar är redan färdigmålade. grundningen är oxå klar så det återstår alltså att måla med den riktiga färgen två varv. funderar på att leja bort det jobbigaste som är det som ska vitmålas längst upp(vindskivor mm). det går väl att få billigare men jag undrade bara vad det kunde kosta om en fackman gjorde jobbet. javisst tar det många timmar att måla men borde ju inte ta mer än 80 för de som kan om de är mer än en person... för oss nybörjare så tar det väl 300 timmar :surprised:
 
vad kan det kosta att hyra en byggställning? det hade ju underlättat en hel del ::)
 
Jag klängde omkring på en stege i höstas, och jag antar att mitt hus är lite högre än erat , vårt är 1 3/4. ;)

Det gick alldeles utmärkt med en plattform för fötterna o en för färgburken på stegen. Hade dock liiite problem med vindskivorna, där var stegen aningen kort pga det utskjutet vårt tak har, 1 m.

Hela mitt hus med garage, exklusive undertaken och hälften av fönsterna, tog 2 veckor för mig att måla i september. Målade 2 ggr. Arbetstidskontot blev länsat, men slapp iaf ta semester. Sambon hjälpte till förstås... 2 meter på det låga stället vid garaget.. :)

Hoppas som ovanstående säger, att ni köpt på er bra färg. Jag använde Beckers Perfect.

Se Vår hemsida och galleri Måleri för detaljer!

/ Fredrik
 
Anders_S skrev:
Hej igen!
Älsbyhus liksom de flesta andra hus som är frefab. är grundade och ska bara ha 2 ggr med akrylatfärg av GOD kvalite.
Jag håller med om att produktvalet du angivit är alldeles utmärkt - dock räknas förgrundningen på dessa hus inte som grundfärg utan man skall alltid grundolja ändträ och grundmåla även dessa hus.

Att ha på en akrylat direkt på förgrundningen (som egentligen endast är fraktskydd) är ett ödesdigert misstag - och jag hoppas verkligen att du inte rekommenderat dina kunder detta!
 
Ja fixar målningen för 19 000:- Utan kvitto;).
Använder för det mesta jotun demidekk optimal, ingen om målning på minst 15 pr då.
H /målarn
 
Kesella skrev:
Jag håller med om att produktvalet du angivit är alldeles utmärkt - dock räknas förgrundningen på dessa hus inte som grundfärg utan man skall alltid grundolja ändträ och grundmåla även dessa hus.

Att ha på en akrylat direkt på förgrundningen (som egentligen endast är fraktskydd) är ett ödesdigert misstag - och jag hoppas verkligen att du inte rekommenderat dina kunder detta!
Skulle skriva samma svar, men du var lite före mig. Varning för fraktskyddsgrundningen! Många ggr är den sprutad på panelen och ligger som en hinna över alltihop. Den hinnan måste sopas bort först.
Sedan behöver inte färgen kosta mer än ca 900-1000 kronor per 10-litersburk. Caparols Fasadakrylat eller Oljetäcklasyr LF fungerar exakt lika bra som de som hänvisas till i inlägget.
 
vi ska måla med nordsjö tinova v oljetäcklasyr. antingen lejer vi bort de jobbiga bitarna eller så får vi göra det själva med hjälp av min far... hade varit skönt att slippa detta eftersom det är dags att anlägga gräsmatta, göra uppfart och eventuell altan... men men vi får väl prioritera lite. altanen hinner vi nog inte med i år... det är mkt man vill göra med en gång och pengarna räcker inte riktigt till, så det blir väl till att spara ännu mer och ta tag i resten nästa år. tack för alla svar.
 
Vill bara understryka att Tinova V oljetäcklasyr förmodligen är en vattenburen oljetäcklasyr, och de flesta tillverkare rekommenderar även vid denna produkt att man grundar med en oljegrund (efter grundoljan) först... Bara så du inte glömmer det... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.