Ungefär hur mycket skulle ett bygge av att göra om en vind till ett till rum anpassat till exempelvis ett till sovrum?
Vi tittar på lite radhus och vi vet att det är ok att bygga ut på vinden, däremot så vet vi inte hur stor ytan skulle kunna bli ännu då vi inte har några ritningar...
Det här skulle vara i förorten till Stockholm. Någon som byggt ut sin egna vind som kan ge lite tips?
 
Jag inredde halva min vind för två år sedan, och har väl några frågor tillbaka för att kunna ge tips, att fråga vad en vindsinredning kostar är lite som den klassiska "hur långt är ett snöre".

Utrymmet jag fixade var ungefär 9 meter långt och 7 meter brett, Takhöjden på högsta stället är ca 2.34. De stora tunga kostnaderna för mig var trappa, ca 35.000, håltagning för trappan (betongbjälklag) ca 18.000.

Ska du bygga någon takkupa eller sätta in några takfönster? Det är ju detaljer som kostar en del. I övrigt är kostnaden väldigt mycket beroende av vad du har för ambitioner och vill göra för materialval.

Att isolera en oisolerad vind ställer andra frågor. Ett oisolerat tak kanske klarar lite äldre takpapp eftersom det är möjligt att inspektera från insidan. Jag valde att lägga om papp på den delen jag inredde för att försäkra mig om att jag har ett tätt och bra tak. Det kostade givetvis en slant extra och var ganska mycket jobb.

Har du mått och tankar kring isoleringstjocklek osv är det ganska lätt att göra en vettig budget, men då behövs nog lite mer förutsättnignar än du skrivit ovan.
 
Jag vet att min "dumma" fråga är ltie av en snöre fråga, men det skulle vara intressant att veta lite om vad det gick på för er andra och vad som ingick i de priserna då.

Det här är lite av det jag "vet" om hur vindarna är i området som vi tittar på gamla hus i (vi har alltså inte fått tillträde för att kika på vinden i de objekt som vi varit i):
* Ytan på vinden som skulle kunna inredas är ca 40 kvm. (höftat, då har smygvindar tagits bort ur beräkningen) Högsta höjden vet jag inte, men det är gott om utrymme över huvudet på min man som är 1,87...
* Vinden är troligtvis inte mer tätad än att det finns isolering i golvet i form av ull. Det är alltså ett kallt utrymme på vintern. (Säger en som inte kan byggtermer och liknande...) Så det skulle alltså behöva isoleras m.m för att göra det beboerligt.
* Takfönster skulle självklart behövas för att ge ljus in i rummet. 2 el. 4 stycken beroende på storlek.
* Trappa upp dit (bör väl fortsätta där den andra upp till plan 2 sitter.)

Vi skulle då ta hjälp av hantverkare som skulle göra detta så mycket snabbare och bättre än om vi skulle utföra detta själva.

Så, mellan tummen och pekfingret: budget för en sådan här renovering? Vad tror ni?
 
Jag byggde en groteskt stor takkupa, och har ni möjlighet till det så måste jag absolut rekommendera det, det är ett enormt lyft i förhållande till takfönster eller ingenting, det ger ett helt annat utrymme. Golvytan jag har om man undantar kupans extrayta och kattvindar är något mindre än er, och enligt min kalkyl som jag rotade fram borde MATERIAL för isolering kosta ungefär 30.000, byte av takpapp ca 5000, exklusive byggställning. Har ni gavelspetsar kostar dessa ungefär 4-5.000 styck att bygga om och isolera om man har träpanel. Detta exklusive eventuella fönster och målning. Inredningen blir precis så dyr som man vill göra den, men det drar iväg med ganska mycket golv, färg osv... Exklusive takkupa och eventuella takfönster låg min totala materialbudget på ungefär 120.000 kronor. Till detta kommer uppskattningsvis 1500 arbetstimmar för en amatör hans hantlangare då och då. Ett proffs gör det givetvis fortare men under 1000 timmar inklusive allt är nog svårt att komma. Det kanske går att sänka om man gör saker som att transportera ner tegel, tömma gammal isolering, kanske en del målning osv själv. Men det är nog inte omöjligt att det om man vill ha det "nyckelfärdigt" skulle kosta ungefär 600.000 inklusive material och arbete. Ofta går det mycket fortare att bygga nytt än att inreda något gammalt, där det finns speciallösningar från början som man måste ta hänsyn till. Kanske måste man flytta luftning till badrum, ventilationstrummor osv, då drar det iväg rejält tidsmässigt. För 40 kvm är det 15000 per kvadratmeter, vilket fortfarande är en hygglig summa. Själv hade jag ett spännande halvår, lärde mig mycket, och fick drygt 40 kvm för under 200.000. Vill ni se ungefär hur det gick till så kolla på min blog här på byggahus.se, där jag dokumenterade bygget hyggligt under större delen av 2009.

Lycka till.
 
Vi inredde en kallvind och det gick väl på i runda slängar ca 100kkr inkl takfönster och trappa. Använde hantverkare till takfönster och trappa, men allt annat gjorde jag själv.
Bilder finns på våran blogg...
http://adaljan.blogspot.com (man får scrolla ned en del)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.