Vi har en källare som är tillbyggd 1969 och vad jag kan se från byggnadsritningarna har den någon typ av isolering. Säljarens barn har haft rummet som sitt sovrum under 15 år. På golvet ligger plankgolv och de funkar, däremot tycker vi att väggarna är lite väl "källaraktiga" och skulle vilja få en mer slätspacklad yta att fästa hyllor och ungarnas konstverk på. När vi har pratat med en målerifirma sa de att det skulle ta veckor att göra i ordning rummet och han pratade om kalkputs, primers och en speciell typ av färg för källare. Min fråga är, hur mycket kostar det att fixa rummet "slätt"? Vi har tänkt nyttja ytan som tv-rum/ gästrum (avlångt rum).

Tacksam för råd.
 
Nu vet jag inte hur skicket är på dina väggar, men att en firma skulle behöva "veckor" för att putsa väggarna i ett 15 m2 stort rum låter ju lite märkligt.

Vår gillestuga är ungefär dubbelt så stor (28 m2). Där såg väggarna ut som f-n. Reveterade väggar (d.v.s. puts på vassmattor) där det släppt stora ytor (av både puts och vass). Andra väggar i samma rum var nymurade och hade ingen puts alls. Det var alltså mycket att jämna ut och fylla upp.

Vi hade hantverkare där i knappt 4 dagar. Sedan var allt klart. Jämt och fint, bara att måla (detta gjorde jag själv).

För detta betalade jag 28 000 innan ROT. Om det var dyrt eller billigt vet jag inte? Men med tanke på den tid det hade tagit mig var det billigt... :D
 
  • Gilla
Juliecorn
  • Laddar…
E eviljava skrev:
Nu vet jag inte hur skicket är på dina väggar, men att en firma skulle behöva "veckor" för att putsa väggarna i ett 15 m2 stort rum låter ju lite märkligt.

Vår gillestuga är ungefär dubbelt så stor (28 m2). Där såg väggarna ut som f-n. Reveterade väggar (d.v.s. puts på vassmattor) där det släppt stora ytor (av både puts och vass). Andra väggar i samma rum var nymurade och hade ingen puts alls. Det var alltså mycket att jämna ut och fylla upp.

Vi hade hantverkare där i knappt 4 dagar. Sedan var allt klart. Jämt och fint, bara att måla (detta gjorde jag själv).

För detta betalade jag 28 000 innan ROT. Om det var dyrt eller billigt vet jag inte? Men med tanke på den tid det hade tagit mig var det billigt... :D
Superbra, tack! Ja visst låter det märkligt...de snackade mycket om olika primers etc, fick känsla av att det var lite snack...:) Då räknar jag med ca 16 000 för vårt eftersom det är mindre och i rätt bra skick...måste bara hitta rätt hantverkare- sån djungel:/
 
Juliecorn Juliecorn skrev:
de snackade mycket om olika primers etc, fick känsla av att det var lite snack.../QUOTE]
Ja, alltså... Primers kan mycket väl behövas. Även olika typer av puts.
Glöm inte att de verkar ha räknat in måleri-jobbet efteråt. Detta gjorde jag ju själv.

(Är ni normalhändiga klarar ni också av att måla väggarna. Välj en diffusionsöppen färg bara)
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
E eviljava skrev:
Ja, alltså... Primers kan mycket väl behövas. Även olika typer av puts.
Glöm inte att de verkar ha räknat in måleri-jobbet efteråt. Detta gjorde jag ju själv.

(Är ni normalhändiga klarar ni också av att måla väggarna. Välj en diffusionsöppen färg bara)
Självklart, bra poäng! Vi kan också tänka oss att måla själva :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.