Vad kostar det att byta el i ett helt hus (250 kvm)? Mellan tummen och pekfingret liksom:confused:
 
250.000kr mellan tummen och pekfingret om allt skall bytas. Man brukar räkna på 1000kr/m2 vill jag minnas. Men finns det uttag, brytare, dosor etc som kan användas igen så sjunker kostnaderna rätt så snabbt, och kommer man överens med någon elektriker om att tumma lite på reglementet så att man får sätta VP-rör själv och liknande går det att pressa ordentligt. Kanske runt 100.000kr för ett så stort hus.
 
nångång skrev:
Vad kostar det att byta el i ett helt hus (250 kvm)? Mellan tummen och pekfingret liksom:confused:
Hej nångång! Vill börja med att hälsa dig välkommen till forumet!
Precis som Swetrot säger finns det mycket som kan förändra prisbilden.
Du skriver att du vill byta all el, hur är förutsättningarna idag? Går det i rör i väggarna eller är det utanpåliggande kablar och uttag?
Vad talar vi om för ålder på det som finns idag?
Ska du bara dra nya kablar i befintliga rör och byta till nya fräscha uttag och brytare så behöver det inte bli så dyrt alls, men allt beror ju på vad man vill.

Ett tips till. Något annat som vi diskuterat här i många trådar förut är att om man ska ge sig på att börja dra om rör så kanske man ska planera för ett smart hus samtidigt. Det är egentligen inte så mycket extra jobb att förbereda rördragning för det om man ändå brutit upp väggarna. Samma sak gäller oavsett om det är för elen eller för din multimedia.

Förklara med lite mer detaljer hur dina förutsättningar är så ska vi försöka förklara så gott vi kan.
 
Tack för svar!
Vi funderar på ett hus som är byggt på 20-talet och renoverat senast 60-talet. Allt behöver göras så vitt jag förstår. Har inte varit på visning ännu, funderar och försöker sätta mig in i renoveringsfrågor innan vi börjar buda :) När vi nu pratar totalrenovering tänker jag att man gör elen också? Har läst lite i andra trådar, och givetvis behöver man inte göra allt om det inte behövs men vi vill inte ha utanpåliggande el vilket jag antar att det ät. Vi vill ha fler uttag etc (bättre planerat helt enkelt). Vad ska man mer tänka på att göra? Är nybörjare så att det förslår, men lockas verkligen av tanken på ett "nytt" hus. Hade egentligen velat bygga nytt (nyckelfärdigt) men omöjligt med tomter där vi vill bo.

Vad menar man eg med smart hus? Jag vill att allt ska vara noga genomtänkt, såklart, så att vi inte missar något.
 
Kan man återanvända plåt/järmrören om man har sådana, eller åker man på att byta ut dem också? Tänker på stort byte av all el som säkert klassas som ombyggnad.
 
MH: Vet ej? Säg du?
 
-MH- skrev:
Kan man återanvända plåt/järmrören om man har sådana, eller åker man på att byta ut dem också? Tänker på stort byte av all el som säkert klassas som ombyggnad.
Jo det är klart man kan, frågan är bara, är det tillåtet? Och det är jag ganska så säker på att det är eftersom det är så man gjort på de ställen jag sett, ganska orimligt om man skulle tvingas bryta upp väggar eller bila in nya rör.
En sak jag är lite osäker på dock är om det finns några krav på att dessa metallrör ska skyddsjordas eller ej. Jag har inte sett någon göra det nånstans så jag gissar att det är ok att använda de som de är.
 
-MH- skrev:
Kan man återanvända plåt/järmrören om man har sådana, eller åker man på att byta ut dem också? Tänker på stort byte av all el som säkert klassas som ombyggnad.
Det är tillåtet att byta FK i bef. rör med sedvanlig isolationsmätning, för det räknas som en underhållsåtgärd. Men vid en utökning/ombyggnad/omdragning är det inte tillåtet med annat än att man måste se till att alla rör är skyddsjordade, och det kan man ju räkna ut hur enkelt det blir.
 
sen får man inte utöka antalet ledare i plåtrören, förutom tillägg av jordledaren. men sen är det ju upp till elektrikern vad han gör..........
kanske du skulle göra en elbesiktning av huset, det kanske kan hålla ner budgivningen lite ifall elen är kass?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.