Vi har en liten sommarstuga som vi börjar växa ur, väntar vårt andra barn i augusti och har insett att det kommer bli för trångt när vi blir 2 vuxna och 2 barn. Stugan är bara på ca 25 kvm och har en rätt dum planlösning dessutom.
Ingen av oss har någon aning om hur vi ska gå tillväga för att räkna ut kostnad för en utbyggnad. Vart vänder man sig? Vi har tänkt göra jobbet mestadels själva men skulle nog behöva hjälp med att få det rätt från början.

Om man skulle göra en grov uppskattning vad tror ni en utbyggnad ungefär skulle landa på?
Stugan står på en berghäll, på betongplintar ser det ut som. Byggd av trä. Vi har tänkt oss en utbyggnad längs stugans långsida, dvs flytta ut långsidan kanske 2 meter eller så. Stugan används inte vintertid men en enkel isolering vill vi ändå ha. Ett fönster finns på den långsidan så det kan man väl återanvända så att säga, men vi skulle nog behöva sätta in ett till. Om man bara tänker på vad det skulle kosta med själva fasaden, taket och fönstret, vad tror ni? (Bortse alltså från innergolv, tapet, eldragning.) Bara på ett ungefär, handlar det om 50 000:- eller 200 000:-?
 
Det beror helt på hur det är konstruerat idag, och vilken planlösning ni har. Troligen vilar ju taket på den ytterväggen ni vill flytta, och då måste det stöttas upp på annat sätt, om inte det också skall göras om helt (Och då räcker nog inte 200.000kr).

Kan man istället förlänga huset, eller möjligen göra en vinkel, så blir det lite lättare och billigare.

Mitt förslag är att du kontaktar en buggnadsingenjör som kan titta lite på det där. De brukar ha ganska så bra koll på vad det kan tänkas kosta också, i vart fall mellan tummen och pekfingret.
 
Jag undra om inte det intervallet ni beskriver 50-200 kkr är ganska rimligt, om ni har en enkel krypgrund eller plintgrund. Hela mitt 48 kvm hus har kostat ca 250 000 kr (hitills, då är det en del småfix kvar men det stora är på plats) - då gjorde jag förvisso allt utom el och schakt själv, men då ingår också våtrum, en hel del el osv

Kostnaden stämmer nog bara under förutsättningen att ni gör allt själva då, annars drar det iväg.

Däremot kanske ni kan behöva ta hjälp av en byggnadsingenjör om ni behöver riva mitt i en bärande ägg, växla av takstolar eller liknande, säg att det tar 30-50 mh (á 500-700kr/h ??) - alltså ca 15000-35000 kr

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.