Hej!

Har äntligen vunnit budgivning i svårköpta Östersund, det blev en "radhuslägenhet" till slut.
I stort sett allt ska rivas ut i lägenheten då tanten har rökat inne, men hur jag löser det har jag koll på :)

Det jag funderar på denna renovering är badrummet.
Allt material kommer jag köpa själv (med undantag från vissa byggmaterial som el, rör mm)

Jag undrar vad ska man räkna i arbetskostnad på:
visst förberedelsearbete med skivor o tätskikt
lägga kakel på väggar o klinkers på golvet, ingen golvvärme
ev byta golvrunn (om detta inte är gjort av föreninge)
enklare elarbete till tvättmaskin o torktumlare

hmm nått jag glömt?
Kommer vara ett "enkelt" helkaklat badrum utan större lyx samt att jag behåller, toa, bad och handfat då detta är ganska nytt.
Funderar på att dra ut våtrumsmattan själv o förbereda det mesta så det är klart att sätta igång.

Alla tips o råd mottages tacksamt! :)
Gärna också på tillvägagångssätt och hur man smidigt tar bort våtrumsmattan på väggar o golv
 
Svårt att svara generellt. Finns i mina ögon inte särskilt många riktigt duktiga just i trakten men då är jag på alla sätt mardrömskunden så det kanske är därför jag inte är så imponerad.

Prisläget är väldigt olika beroende på om du ska anlita ett företag som comfortbutiken med deras totalentreprenad( betvivlar jag då du ska behålla inredning mm) eller om du letar billigare val såsom mozaico, lits plattsättning eller de kanske billigaste LKU bygg.

Notera att det jag säger inte är referens eller rekommendation utan bara lite namn på firmor som jobbar i olika prisklasser. De 2-3 jag själv helst samarbetar med är fullbokade till september ungefär redan (semestern borträknat) och är inte så förtjusta i att ta nya kunder utan har en bra kundbas.

Då du kanske är ny häruppe har du kanske svårt att ha egna referenser så ta in 3-4 firmors offerter och den du är intresserad bör du begära referenser på och kontakta dessa kunder, helst genom ett besök för att se utförandet med egna ögon.

Priset beror till viss del också på hur rummet är uppbyggt så till vida ifall det är förberett för kakel/klinkers eller om vridstyvheten endast är tillräcklig för matta.

Vissa företag drar av en hel del i ett fast pris om du river plus städar mm. Andra ingenting då de inte litar på att kunden utför arbetet rätt eller på annat sätt stör den fasta beräkningen. Skall du köra löpande avtal så är det bara att göra så mkt du kan och känner för.

Kolla så den hantverkare du väljer ut har bra samarbetspartners såsom elektriker och rörmokare för då går det oftast smidigare och blir bättre
 
Tack så mycket för svar :)
ja jag har också förstått som att det är tajt med tid o att de är rätt så fullbokade häruppe, så tänkte ringa runt o kolla med några nu o ta referenser mm o boka så arbetet blir gjort efter semestern/till hösten.

Ja som jag förstått BKR så måste jag sätta nya våtrumsskivor o så, ska försöka göra så mycket som möjligt fast i samråd m den som tar arbetet pga av precis det som du beskriver hur de beräknar priset.
Hitta inte moxaico o LKU på BKR:s hemsida.. ska kolla en gång till. De jag tänkte kolla som fanns med är: Heving& Hägglund Ab, Byggtjänst Jämtland AB, Östersunds Kakel AB, Stefan Golv o bygg Ab, PMV Bygg Ab, är det nån av dessa du har ett varnande finger på??

Badrummet i sig är nog enkelt att arbeta med men ska kolla golv om man måste flytspackla om det eller hur det ser ut under plastmattan.


Nån som kanske har renoverat och vet ungefär vad kostnaden kan vara, eller om det finns ett timpris man kan snitta på och ungefär hur lång tid det tar?? Så kan jag räkna en budget.. :)
 
De jag nämnde innan var bara exempel och är inte certade.

Du får själv avgöra om du ska följa BKR eller GVK och om du ska ha en certifierad byggare eller ej.

Inga av de du nämnde har jag något särskilt att säga om, varken gott eller jätteont. Har sett några jobb av alla du nämnde och pratat med ägarna egentligen utan varken att jag kan avråda men inte heller säga att de är fantastiskt duktiga. Då är jag dock petig och har en viss insyn över det normala i våra hantverkare här i trakten...

Ska du ha certifierad hantverkare så får du nog följa BKR. Kvittar det för dig (kvittar för försäkringen) då marknadsvärde inte påverkas till skillnad från kanske i de största städerna i landet? Då kan du fundera på vilket branschverk du vill följa.

Gvk har ju inte sammankrav på våtrumsskiva exempelvis.

Sen påverkar vad du har för väggar och hur dessa är reglade. Är de vridstyva nog och du väljer att köra på GVK så finns ju chans att jobbet går snabbare.

Golvbrunnen påverkar också, är den gjutjärns äldre än 1991 skall den bytas annars blir det en bedömningsfråga.

Normalt timpris är 350-500 kr inkl moms för byggaren och kanske 100 kr mer i timmen för rörmokare och elektriker häruppe i jämtland.

Hur stort är badrummet ens?
 
Jaha så man får välja om man vill följa GVK el BKR, jag trodde om man skulle ha kakel så måste man följa BKR, prata med en handläggare på Folksam också.. ok, ja men då ska jag kolla in den också det är ju bra. Då ska jag kolla dem du räknade upp också :)

Ja jag ska kolla hur väggarna ser ut och försöka få ett hum om när badrummet är gjort

just det, det glömde jag skriva, badrummet är ca 7-8kvm :)
få nyckeln imorgon :)
 
Lyssna inte på någon handläggare på ett försäkringsbolag....

Du väljer själv om du vill ha certifierad våtrumsbyggare. Anlita valfri hantverkare eller bygga själv. Du ska följa de branschråd som finns och monteringsanvisningar som tillverkaren ställt upp

Kakel och keramik: BKR eller GVK de har varsitt reglemente och man väljer att följa ett och INTE blanda. BKR har foliebaserade eller rollat tätskikt medan GVK kör tätskiktsmatta. Många likheter men en skillnad är just att GVK godkänner vanligt kartonggips

Plastmatta: GVK är enda reglementet

Målat badrum: MVK:s reglemente skall åtföljas

Sen finns bla fibo-trespo mfl som inte har någon organisation och då ska bara monteringsanvisningar åtföljas.

7-8 kvm kan kosta i normalfallet runt 30-50 000 kr i arbete efter rot häruppe i Jämtland men det är mkt höftat beroende på vad som behöver göras såsom flytspackling, regla om väggar, byta brunn, storlek på kaklet etc. Kan alltså bli mindre eller mkt mkt mer. Plus materialkostnader dock
 
Efter mycket mätande, funderande o "ringaruntande" så har jag bestämt mig för följande.
Jag kommer ha klinkers på golvet och målad väv på väggarna. Jag kommer förhoppningsvis riva själv, BRföreningen står för golvbrunnsbytet, hela golvet lejer jag bort, väggarna gör jag så långt det går själv, röris o elektriken får göra allt det jobbet.. o det jag inte kan hoppas jag kunna fråga er eller ta hjälp av hantverkare på vägens gång. Jag har inte renoverat badrum tidigare, men byggt o fixat har jag o anser mig händig :)

Det som gör mig fundersam är alla olika bud jag får på vad som är rätt att göra. Så jag frågar alla er kloka istället. :)
Vilket börjar man med? Golv eller väggar o taket? (ska sanera bort rökmissfärgningarna, så taket ska målas o tvättas)
Idag är det väv på väggar o plastmatta på golvet, jag har "hört" att det är dubbla gips, ska allt tas bort? eller ska man ha kvar en gipsplatta om det nu sitter två...

Vilka/vilken branschregler hade ni följt i mitt fall? blir det BKR för golvet och MVK för väggarna o taket då?
Stämmer det att jag får välja vilken skiva jag vill ha på väggarna - att jag kan ha våtrumsskiva eller gips oavsett vilken branschregel jag följer? vissa har påvisat till mig att reglerna gäller bara från tätskickt o utåt o inte från skiva o utåt... det e ju inte vad jag läst, men jag kan ha fel. :)

När man tar in offerter (känns som en otroligt dum fråga men har man aldrig gjort det utan alltid haft folk man känner så är det inte lätt) hur går man tillväga, ringer, bokar, de kommer o kollar o sen ger pris, tar de betalt om de kommer o kollar eller lägger de på det senare?

Sen får jag olika bud om man får ha väv o målade väggar i hela badrummet idag, en del säger att detta inte är godkänt, men varför säljs det då o är testa på SP osv..?

Är det enklast om jag gör jobbet med tak o väggar först o sen golvet eller ska det göras lite omlott i varandra? Tänker främst på hur tätskicktet ska sitta.

Vad tror ni kostnad för hela arbetet på golvet kan gå på? eller hur lång tid det kan ta, har 30x30plattor..
Jag har inget ROT, är student :)

Tacksam för ytterligare svar o tips :)
 
30x30 klinker i ett badrum är mycket svårt att få till bra med det fall som krävs mot golvbrunnen..

Problemet blir ju övergången mellan de olika tätskikten.
 
Jag vet inte vilka du pratat med men det låter som att du fått en del korkade och ej korrekta svar. Som en rak åsikt kan jag säga en sak: Lyssna INTE på någon säljare på byggvaruhus, någon kakelsäljare eller vanlig försäkringshandläggare, eller mäklare för den delen.

Dessa är inte experter men tror att de är det, särskilt här i Jämtland finns en mentalitet att "går det så går det". Många våtrumsbyggare har häruppe i evigheter haft sina egna åsikter och sätt att bygga vilket kan hålla men inte är godkänt. Dessa har sedan även lyckats få många andra att tro att deras lösningar är korrekta. Vet inte hur många erfarna byggare man fått bråka med för att tvinga dem att lära om sitt förfarande.

Jag har skrivit reglerna men kan ta det en omgång till.

Både BKR, GVK och MVK är godkända sålänge man följer dem till punkt och pricka.

Gällande kakel på golvet så får du välja att följa GVK eller BKR det är valbart och båda är lika godkända. Utförandet för golv är relativt lika. Finns inga krav på att hantverkaren är behörig men däremot måste han följa branschreglerna vilket jag kan rekommendera att du själv undersöker och håller koll på.

Gällande målad vägg är det MVK du ska följa och det är absolut godkänt i hela väggkonstruktionen.

Du bör sätta golv först för att kunna överlappa väv/målningen över uppviket. Kraven kan du läsa om men generellt så är det vävkrav i duschutrymmet och bara målat i övriga utrymmet. Arbetet med väven och monteringsarbete mm är relativt enkelt. Väggar får vara vanlig kartonggips (även dubbla lager) sålänge du ska ha målat så du väljer själv om du ens vill röra befintliga väggar. Jag personligen hade kört väven i hela utrymmet då du om jag minns rätt har ett relativt litet rum och överlappet är enklare så.

Ja du bokar in firma för offert, de kommer och mäter plus diskuterar önskemål så återkommer de med prisförslag antingen fast eller löpande. Du bör ta referens och kika runt efter rätt hantverkare. Det som begränsar är att många kommer se det som för litet jobb för att tjäna riktigt på det så de antingen inte är intresserade eller "saltar" priset
 
Redigerat:
Tack för info :)

ja jag håller med dig, det är många verser häruppe o nu är det enbart byggare jag pratat med som kommer m olika bud o inget bud verkar följa ETT regelverk, eller om det e jag som e trög,
jag blir mörkrädd att jag kommer vara en som skriver här om några månader m bakfall o inte godkänt badrum :surprised:

Så därför blir det väv så kan jag göra det själv o vet att det blir rätt/bra o tar in nån när jag behöver ett par extra händer, golvet ska jag leja bort men vara här när det görs o att det görs enl. branschreglerna som du skriver

Jag har pratat m några o alla har sagt att klinkers 30x30 är inga problem?? jag får väl köpa 10x10 (eller 20x20?) också då o ha runt brunnarna, eller?

japp har läst BKR, GVK o MVK men känner mig lite trög när det gäller vilka skivor jag får använda o inte till resp regel, eller är detta valfritt till golv o väggar? hm jag får läsa igen

Ja jag planerar o sätta väv i hela badrummet, känns enklast att jobba så. :)
Ska jag ta ner den gamla väven o gipsen?
Eller har ni tips på hur man tar ner väv utan att skada gipset, så jag kan behålla den gamla?

Just nu struntar jag i om de är cert. jag kollar runt o ser om de finns några bra o vettiga folk :)

Tack igen för svar :)
 
ja övergången i de olika tätskikten, hur gör man?
antar att man har en liten kant på väggen m klinkers så inte golvet o väggen möts i hörnet.. så då blir det väl att man sätter klinkersens tätskickt upp till klinkerskanten på väggen o sen 5-10cm till om jag har läst rätt.. Sen överlappar man det tätskicktet m vävens tätskickt o på m väven o överlappar som ni skriver. :)

Oj känner mig ovanligt trög eftersom jag lyssnat på så många som ger olika bud, kanske enklast att strunta i dem o läsa på själv! ;)
Är det svårt att göra golvet i badrummet?
Klinkers har jag lagt innan så det är egentligen inte problemet, utan det är att jag vill ha bra fall på det! :)
föreningen ska ju ändå byta golvbrunnen o stå för den kostnaden, innebär det då att de återställer golvet också m fall o så??
För då kan jag ju sätta tätskickt o lägga klinkersen själv... eller?
 
Du får diskutera med föreningen och dennes hantverkare. Oavsett vad är denna lämpligast att flyta fallet så kan du själv mäta att det blir korrekt.

Tätskikta själv och dra upp tätskiktet med uppvik, sen drar du ner väven över golvets tätskikt och målar hela väven. Då har du en överlapp som gör att vattnet från vägg rinner ner på golvets tätskikt och tack vare fallet går mot golvbrunnen. Skydda golvtätskiktet under väggarbetet så du inte skadar denna. När vägg och tak är klara så kaklar du golv och en bit upp (10 cm eller valbart efter kakelplattans storlek) så du estetiskt döljer skarven mellan väv och golv.

Så hade jag gjort, tycker du att kaklandet inte är några problem så är inte heller tätskiktandet det, var nogrann bara
 
Jag har aldrig sett någon skrivning när det gäller övergång mellan klinker på golv (BKR/BBV) och målad vägg (MVK) så jag följer tråden med intresse..

BBV tillåter ju ex. inte kartonggips på vägg i våtzon 1.
 
GoForIt skrev:
Jag har aldrig sett någon skrivning när det gäller övergång mellan klinker på golv (BKR/BBV) och målad vägg (MVK) så jag följer tråden med intresse..

BBV tillåter ju ex. inte kartonggips på vägg i våtzon 1.
Finns ingen förutom några få som är gjorda under enskild våtrumsprojektering. Jag har gjort några stycken och jag vet att LF Stockholm plus Folksam har varit med om några enskilda våtrumsprojekteringar med övergång mellan bkr och mvk.

BBV/BKR godkänner inte pappgips medan MVK och GVK gör det (även om det pågår tester under GVK men tvivlar på att det kommer ändringar inom akut framtid)
 
kinglolle skrev:
Finns ingen förutom några få som är gjorda under enskild våtrumsprojektering. Jag har gjort några stycken och jag vet att LF Stockholm plus Folksam har varit med om några enskilda våtrumsprojekteringar med övergång mellan bkr och mvk.

BBV/BKR godkänner inte pappgips medan MVK och GVK gör det (även om det pågår tester under GVK men tvivlar på att det kommer ändringar inom akut framtid)
Misstänkte det..

Gällande skivmaterialet i våtzon 1 tänkte jag mer på att uppviket av tätskiktet (vinkelbandet) mot vägg och montering av mindre klinkerkant ju i princip kräver tätskikt enl BKR/BBV.

När man ser på regelverket kring tätskikt enligt BBV förvånas man över att det enligt MVK överhuvudtaget kan vara godkänt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.