Även om det är svårt att generellt få ett svar på vad det kostar att anlägga en trädgård undrar jag vad ni andra har lagt ut.

"Vår" mark-kille uppskattar att det kommer behövas ca 35 lastbilslass (hur mycket är det i ton?) med fyllnadsmassor (inkl. matjord) för att komma i rätt nivå. Antagligen kommer vi att lägga någon typ av plattor på en del av garageuppfarten, runt huset och som altangolv (150-200 kvm). Dessutom planerar vi att asfaltera ca 50 kvm. Till detta kommer själva gräsmattan och plantering av en del träd och buskar. Vi vill också ha någon sorts häck (60 meter lång) som är grön året runt. Jag är medveten om att det ovanstående är väldigt vagt och att priser skiljer sig åt väsentligt beroende på vilka plattor, vilka buskar osv. det handlar om. Trots det vore det intressant att få höra era synpunkter och tips.
 
Mellan tummen och pekfingret 100.000 om det inte ingår större markstensbeläggning. Det senare är ju lätt att räkna ut - cirkus 500 kr/kvm inkl arbete och underlag i ett storstadsområde.

Men när du budgeterar ett nybygge kan den första siffran vara ett riktmärke och den är inte överdimensionerad.

För min egen del finns inte ett nickel kvar för trädgården  ;D. Och jag är väldigt trädgårdsintresserad.
 
yonna skrev:
Mellan tummen och pekfingret 100.000 om det inte ingår större markstensbeläggning. Det senare är ju lätt att räkna ut - cirkus 500 kr/kvm inkl arbete och underlag i ett storstadsområde.

Men när du budgeterar ett nybygge kan den första siffran vara ett riktmärke och den är inte överdimensionerad.

För min egen del finns inte ett nickel kvar för trädgården ;D. Och jag är väldigt trädgårdsintresserad.
Skeptiskt till den siffran eftersom ett par bekanta betalade 80000 kr för 10 cm jord på hela tomten (1100 kvm). Om vi sedan säger 500 kr/kvm på 150 kvm med stenlagt får vi 75000 till. 60 meter thuja, 60 cm plantering á 100 kr/st för en snygg ger 100 plantor - dvs 10000 + en droppslang för att hålla liv i dom och bra jord, säg 50 säcker á 100 kr per 5 - 2000 kr till. Säg ett hus på 100 kvm byggyta - då har du 1100 - 150 - 100 kvm gräs = 850 kvm - anta rullgräs á 20 kr/kvm ger 17000 kr till.

Totalt 194000 kr. Och då har du gräs, stenlagt och en häck.

Lägg till kryddträdgård med lavendelhäckar (DRA UPP DOM SJÄLV, dom kostar 40 kr/st för små plantor), ett par fruktträd och nån prydnadskörsbär, ett antal pioner och ett par klätterroser på en spalje+rosbåge samt en gungställning och sandlåda till barnen. 10000 kr till. + ett växthus att dra upp alla perener med för rabatter, det blir klart billigare ;-) 15000 kr till - 219000 kr alltså.

... och som nybliven husägare har du ingen gräsklippare, vattenslang, spade, hink, skottkärra, kompost, sekatör, grensåg etc - ett par tusen till.

Så 250000 för en startad villaträdgård på 1100 kvm är nog inte orimligt ::)

(Ja Yonna - jag är galen i trädgård ;D)
 
;) Nu framgår det inte om Lars_Bertil och hans familj redan i budgetskedet är trädgårdspassionerad. Man behöver inte fixa hela trädgården på direkten - det är egentligen få förunnat. Jag vill heller inte förta glädjen av hans nya hus och trädgård.

Starta upp med gräsmatta över rubbet. Biluppställningsplats med grus. Ung häck runt trädgården - en häck som behöver ett antal år för att växa sig stor och lummig. Marksten vid uteplatsen. Något vårdträd och några buskar. Se voilà - nu ser där fint och vårdat ut när huset är färdigt. Sen kan Lars_Bertil börja planera och fixa efter hand och efter plånbokens tjocklek.

Billig handdriven gräsklippare räcker långt. Komposten läggs i en hörna och byggs när lusten faller på. Grensax ? Till vaddå ? Finns ju inget att klippa än på länge! Man klarar av att leva utan växthus. Skottkärra är inte nödvändigt. Kratta och spade kan man önska sig i inflyttningspresent. Man klarar av att leva utan väldigt mycket faktiskt.

Siffran 100.000 jag nämnde räckte för en skånsk innerstadsträdgård (vänners) förra året med gräs, häckar, grus och uteplats - totalt 1200 kvm. Och då togs proffs in och fixade rubbet på 2-3 dagar och det blev mycket bra. Fixar man jobbet själv blir kostnaden naturligtvis lägre och kan användas till träd och buskar. Problemet är oftast att det tar ett par säsonger att få jobbet gjort ...

Men visst - det är väldigt lätt att även pytsa in 250.000 för trädgårdsanläggningen - det klarar även jag av att planera på en kväll ...  ;)

 
... ingick jord ? Det jag ville ha fram är att frakt av jord är fantastiskt dyrt.
Utan jord går det lugnt att hålla under 100 tkr, det kan jag hålla med om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.