Vi är intresserade av ett hus som har en vacker men alldeles för stor björk ca 2 meter från huset och nära gatan. Det måste fällas gren för gren på något sätt. Är det någon som har en aning om vad det kan kosta att fälla ett träd på detta sätt? Likaså stubbfräsning, men det kanske är billigare att hyra en maskin och göra själv?
 
det är jätteolika tydligen. Jag fällde en björk på sådant sätt och betalade bara 1.000 kr för allt inkl. stubbfräsning men jag fick ta hand om allt ris och trädbitarna som var kvar... men det var tydligen väldigt billigt, har hört grannar som betalat uppåt 3-4.000 kr...
 
aha, tack för svaret, då har jag ett hum. Det är ju mycket pengar men trädet har vuxit sig alldeles för stort och en stor björk går ju inte direkt att klippa ner...
 
Om det står riktigt nära huset så kan det nog kosta uppmot 8-9000. I värsta fall har jag sett att de kör med både en skylift för att komma åt att jobba, och om avstånd till huset är kort, samtidigt en mobilkran som säkrar grenarna så de inte ramlar på huset.

fast har ocks sett fällare som bara klättrat upp med stolpskor i trädet, säkrat grenen med rep och sågat av grenarna, ingen annan utrustning än stolpskor och motorsåg.
 
Jag tror inte att det behövs en skylift. Björkens yttersta grenar når förvisso huset men skulle grenarna rasa rakt ner skulle de inte skada något. Och det är bara bebyggelse, dvs huset, åt ett håll eftersom björken i övrigt gränsar mot gatan. Björken är heller inte högre än huset så inga grenar borde ramla över huset om det är en någorlunda kompetent person som tar ner det. Men det är kanske lika bra att anlita en arborist?
 
3000 e ett rimligt pris ta de me mobilkran gjort på 15 min.försäkring e ett måste.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.