Hej!
Idag kom elektrikern och uppskattade kostnaden för elgolvvärme till ca 7000 kr för 10 kvm badrum. Är detta rimligt? JAg tycker det låter mycket.... Det kan väl inte ta så mkt tid för honom att lägga det och sedan koppla in det + materialet? Eller?
 
Du kanske inte har någon jordfelsbrytare, och behöver få en sådan istallerad också? Annars låter det kanske någon tusenlapp dyrt, men det är inte helt orimligt.
 
Thorin thorins T2 blue på 10kv kostar i listpris (kundpris,rekommenderat) från leverantör till elfirma 7410 + moms!....
ingår det dessutom läggning, mätning och inkoppling så är det bara att köra förutsatt att det är vit...
/Elektrikern
 
Johannesel, då är det ganska bra påslag, en snabb koll när jag letade golvvärme så kan man köpa 9,8 kvm T2 Blå-20 för 2800:- ink moms på eldirekt.se.
 
Så funkar det i alla branscher alla måste ju tjäna pengar...
ingen som gnäller på ica för att dom tar några kronor extra för samma vara som lidl skillnaden är att du får full service hela vägen ut (förhoppningsvis).
Alla måste få in sina slantar, en hemsida på internet kostar inte många kronor att driva och räcker kanske oftast med en person som tar emot beställningen, för att sedan vidarebefodra till grossist. Tycker att det är kanon med hemsidorna som säljer billiga varor, men tyvärr så räcker det inte för en el/vvs/byggfirma osv att tjäna 10kr på en produkt som kostar flera tusen i inköp. Det är mkt personal kostnader bilar osv.. som är nästan intill omöjliga att dra runt på endast timmar.
Som sagt slå ut icas procent mot någon gross i tyskland så är det lika procentuellt som en hantverkarfirma.
Hoppas ja inte gjorde någon upprörd men det är inte lätt för företagen nu.

Mvh Johannes
 
Hemmakatten
Vi betalade under 10' (blir osäker på om det var exkl. eller inkl. moms) för elgolvslingor, Thorins, till 33 kvm (flera rum) inklusive 3 digitala termostater. Detta var på faktura från vår elektriker. Iofs sa han att Elektroskandia just då hade extrapris på elgolv från Thorins, därav det låga priset, men han kan knappast ha lagt på något på priset. Med det vill jag ha sagt att det inte är alla som lägger på en massa extra på faktura till kund. Vi är iofs goda kunder hos elektrikern, men jag kan inte tänka mig att han skulle lägga på flera hundra procent till någon annan kund.
 
Hemmakatten skrev:
Vi betalade under 10' (blir osäker på om det var exkl. eller inkl. moms) för elgolvslingor, Thorins, till 33 kvm (flera rum) inklusive 3 digitala termostater. Detta var på faktura från vår elektriker. Iofs sa han att Elektroskandia just då hade extrapris på elgolv från Thorins, därav det låga priset, men han kan knappast ha lagt på något på priset. Med det vill jag ha sagt att det inte är alla som lägger på en massa extra på faktura till kund. Vi är iofs goda kunder hos elektrikern, men jag kan inte tänka mig att han skulle lägga på flera hundra procent till någon annan kund.
Låter ju som ett hyfsat bra pris.

Annars handlar det inte om att lägga på, utan att man presenterar ett listpris från tex. Elektroskandia för kunden , utan att tala om att man som stamkund kan ha upp till 70% rabatt, eller ännu mer, på det priset.
Det slutliga priset som hantverkaren verkligen betalar brukar kunna ligga i nivå med lågprisbutikerna på nätet där man som konsument kan handla.
 
Johannesel skrev:
Så funkar det i alla branscher alla måste ju tjäna pengar...
ingen som gnäller på ica för att dom tar några kronor extra för samma vara som lidl skillnaden är att du får full service hela vägen ut (förhoppningsvis).
Ahh, du tänker på ICAs köttfärs eller? ;)



Obs,jag skämtar.
 
Låter som ett bra pris! Enligt min latlista som jag har på firman kostar de 7000kr + moms för 10kvm golvvärme.

Om man gör allt korrekt måste man dit minst 3ggr. Slingan ska mätas före förläggning, efter inspackling, samt efter klinker. Samt att man måste dra matning i väggen, borra in för termostat osv..
 
ohlgren skrev:
Ahh, du tänker på ICAs köttfärs eller? ;)



Obs,jag skämtar.
Skratt...Aaa Precis...d^_^b[
 
MMR skrev:
Johannesel, då är det ganska bra påslag, en snabb koll när jag letade golvvärme så kan man köpa 9,8 kvm T2 Blå-20 för 2800:- ink moms på eldirekt.se.
Nu får man inte lägga T2 Blå-20 annat än ingjuten. Är T2 Blå-10 som gäller vid inspackling. 10kvm kostar 4 140 kr på eldirekt.se
 
Liten jämförelse för 5kvm (jobb+ kabel)

Ebeco kit 1700kr drygt(köptes separat)
Elis 2,5h= 1127kr dock endast läggning samt mätningar.

Totalt ynka 2800 drygt - 550 i rotavdrag ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.